אינדקס סמים והשפעותיהם

הפוסט נכתב במרס 2003 ועודכן ב-2015 (בעיקר לנושא המריחואנה).

מומלצים: ההבדל שבין שימוש לרעה והתמכרות |  מדריך האלכוהול |  האם אתה מכור?.

אלכוהול – הסם הנפוץ ביותר

האלכוהול הוא אחת הרעות החלות אצלנו, הרגל השתיה מחלחל אל אוכלוסיה צעירה יותר ויותר בשנים האחרונות. הרבה מקרי מוות בתאונות דרכים אפשר לתלות בשימוש באלכוהול. שוב, מדובר בסם חוקי למהדרין, ניתן לרכוש אותו במכולת השכונתית וסביר שאפילו לא ישאלו לגילך. האלכוהול נקשר רבות למעשי אלימות של נוער במועדונים ובבתי הספר. את כל האשמה תולים לאחר מעשה באלכוהול. "הייתי שיכור" הוא התירוץ השכיח, רק שאנחנו לא תמיד לוקחים אחריות על כך שלשתות או לא לשתות איננה השאלה.
האלכוהול מחלחל אל הדם דרך דפנות הקיבה. תפקידו של הכבד הוא להסיר את האלכוהול ממחזור הדם ולכן הוא זה שסופג את מרבית הנזק. מחקרים מראים כי שתיה בגיל צעיר היא בדרך כלל שער לאלכוהוליזם בגיל בוגר. ידוע גם כי אלכוהוליזם הוא מחולל מחלות כגון: סרטן קיבה, נזקים למוח, סכרת ואבדן זכרון.
אלכוהול קשור קשר הדוק עם פשיעה, במיוחד מקרים של פגיעה במשפחה, גילוי עריות, אונס והתעללות. יש השפעה גדולה על המערכת המשפחתית בכלל ובמקרה הטוב מגיעים לעוני כתוצאה מאי תפקוד.
האלכוהול, כאשר הוא מעורב עם חומרים כימיים אחרים. עלול להניב תוצאות בלתי צפויות. האפקט שלש השילוב בין אלכוהול לסמים אחרים, אפילו אנטיביוטיקה, אנטי היסטמין, בנזודיאזפין. עשוי להיות קטלני לפעמים.
ראוי לציין כי נשים מגיבות מהר יותר לאותה כמות אלכוהול שישתה גבר. נראה כי אשה מסוגלת לשתות את חצי הכמות שישתה גבר על מנת להשיג את אותו האפקט. נשים בהריון צריכות להזהר מאד בשתיית אלכוהול כי הוכח שהאלכוהול פוגע בהתפתחות העובר.

עוד על המריחואנה / קנביס

האם המריחואנה היא באמת סם השער לסמים מסוכנים יותר?

האם החוק יכול לטפל ביעילות בבעיית הסמים?

מחקרים עדכניים יותר לעניין הקנאביס.

מריחואנה

מריחואנה הוא הסם השני בשכיחותו (אחרי אלכוהול). סם שנאסר לשימוש בתחילת המאה העשרים. חזר לתודעה בשנות השישים על ידי דור שראה בעישון והתמסטלות מעין דרך להביע מחאה כנגד הממסד.
המריחואנה היא תוצר של עלי או תפרחת שיח הקנביס אשר מיובש לפני העישון. הדרך הנפוצה לשימוש היא הג'וינט (סיגריה מגולגלת) או "באנג" מעין נרגילה ביתית. ההשפעה יכולה לנוע בין שעה לחמש שעות.
ההשפעה של המריחואנה מתבטאת בנינוחות, מצב רוח מרומם, נטיה לזלול דברי מתיקה (מאנצ'יז), פרצי צחוק על דברים של מה בכך. החברה כיום נוטה להעניק לגיטימציה לשימוש במריחואנה ומשנה לשנה אנו רואים שיש יותר ויותר תומכים בלגליזציה של החומר.

השפעות המריחואנה
מחקרים שנעשו על משתמשים קבועים במריחואנה, מצאו כי עישון הסם פוגע בבירור בזכרון לטווח הקצר אצל כל המשתמשים. חלקם מאבדים את הזכרון לחלוטין ואצל חלקם הזכרון חוזר לאחר כמה שעות משהתפוגגה השפעת הסם. אצל רובם התגלו בעיות של תפקוד מוטורי, ריכוז והפעלה של כלים או מערכות הדורשות קואורדינציה או תגובה מהירה של המוח למצבים משתנים.
שימוש מתמשך לטווח הארוך עשוי להוביל לאפטיה, נטיה לדיכאון, חשיבה איטית ומבולבלת ואבדן החשק לפעילויות.

מערכת החיסון האנושית מתוכננת כך שתוכל למנוע מחלות ולהלחם בזיהומים שנגרמים על ידי מחלה או פציעה. מערכת החיסון נדרשת לפעמים למחלות קשות כמו איידס וסרטן.
מחקרים הראו כי המנגנון החיסוני עשוי להפגע על ידי שימוש קבוע במריחואנה. משתמשים קבועים וכבדים גורמים להפחתת יכולת מערכת החיסון שלהם להתמודד עם מחלות. בבדיקות דם אצל משתמשים תחת השפעת הסם, התגלה כי כמות כדוריות הדם הלבנות אצלם עלתה והיחס היה בדומה לזה שקיים אצל חולי איידס.

השימוש במריחואנה מקטין את כמות הורמון הטסטוסטרון הגברי בגוף. עם כמות טסטוסטרון נמוכה בגוף של נער צעיר, הסיכוי שישאר כך הוא גדול. נמצא גם כי יש למריחואנה השפעה על התפתחות אברי המין אצל נערים ובעיות בתפקוד המיני גם לאחר הפסקת השימוש. הנזק כאן הוא בלתי הפיך.
נערים בגילאים שבין 10 ל20- זקוקים במיוחד להורמון הטסטוסטרון לצורך התפתחותם הגופנית. רמה נמוכה של ההורמון הזה פירושה שרירי גוף לא מפותחים, אנרגיה פחותה וצמיחת שיער דלילה.
אצל נערות נראה כי הפעולה הפוכה. השימוש המתמשך במריחואנה גורם להגברת רמת הורמון הטסטוסטרון, ואצלן הדבר מתבטא בכך שהשיער כהה יותר (מורגש אצל בעלות שיער בהיר) תופעות של שיער פנים ופצעי פנים.

מחקרים שנעשו באוסטרליה ובארה"ב הראו כי אנשים עם סיכון גבוה למחלות נפש פיתחו סכיזופרניה, סכיזואפקטיב ועוד בעיות בי-פולריות כתוצאה משימוש מתמשך במריחואנה. נראה כי הדבר נגרם על פי רוב גם כתוצאה של עירוב חומרים אחרים עם המריחואנה וכן שימוש בסמי רחוב או אלכוהול בנוסף למריחואנה.

אקסטזי

אקסטזי מגיע בצורת טבליות או קפסולות במגוון שמות וכינויים. מכיל את המרכיב הנקרא MDMA – קיצור למונח הפרמקולוגי methylenedioxy methamphetamine. רוב החוויות הקשות ואף מקרי המוות מאקסטזי, נגרמות כתוצאה ממינון גבוה מכיוון שקשה לדעת מה מכילה טבליה נתונה. מצבי חרדה ופסיכוזות הן תופעה שכיחה. מקרי המוות שנגרמים מהשפעת ה-MDMA קשורים להתדללות של הדם והתמלאות הריאות במים, דבר שגורם לקשיי נשימה. כמו כן גורם הסם להאצת פעולת הלב.

האקסטזי מיוצר באופן לא חוקי וכך הטבליות או הקפסולות מכילות כמות לא שווה של החומר הפעיל והתערובת עם החומרים השונים אינה במינון קבוע ובטוח. יש טבליות שאינן מכילות בכלל MDMA ועשויות להיות בכלל סם אחר ולא אקסטזי. לדוגמא, סוג אחד יכיל תערובת של LSD ואמפיטמינים. בזמן שסוג אחר מכיל כמות MDMA שנעה בין 5% ל-60%. לפעמים הדילר ימכור כדורים לשיכוך כאבים בתור אקסטזי רק כדי לעשות עוד כסף.
קיימות סכנות שכדאי להיות ער להן. אקסטזי גורם לחום הגוף לעלות בצורה משמעותית (במיוחד בשעת פעילות כגון ריקוד), כך שהמשתמש צריך לשתות כמויות נוזלים (בשום אופן לא אלכוהול) כדי 600 מ"ל כל שעה. צריך גם להיות ער לעובדה כי פעולת הכליות מואצת והמשתמש חייב להטיל שתן באופן תכוף יותר מכיוון שאם לא יעשה כן, הוא עלול "לטבוע בתוך עצמו" פשוטו כמשמעו כפי שהזכרנו קודם.

אם המשתמש מרגיש בחילה או סחרחורת או שאינו מסוגל ללכת לשירותים, זה יכול להיות הסימן שהוא ב"חום יתר" ואם זה קורה חייבים לקרר אותו בעזרת מים קרים או קרח ולהעבירו לסביבה רגועה ופחות חמה עד שיתאושש.
עדיין אין נתונים של מחקר על נזקים לטווח הארוך בשל שימוש באקסטזי. גורמים רפואיים עדיין לא בטוחים לגבי הנזקים העלולים להגרם לגוף בעטיו של השימוש בסם אבל בהחלט שוללים את השימוש בו. ובמיוחד לאור מקרים של נזקים ברורים ופתאומיים למשתמשים.
אנחנו רק נזכיר כי רבים וטובים מתו בדמי ימיהם כתוצאה משימוש באקסטזי וכי הוא אינו חוקי.

חומרים בשאיפה
חומרים מתאדים נשאפים מגרים את מעברי האוויר והריאות. רוב החומרים הללו עלולים לגרום לחנק, התקפי לב, אינקואורדינציה של השרירים, נזק מוחי בלתי הפיך ומוות. חלקם פועלים על ידי כך שהם מגבירים את לחץ הדם באופן מהיר ומיידי, דבר שעשוי לגרום דום לב ונזק לכליות ולכבד.
בקרב צעירים נהוג לשאוף אדי דבק מגע (אתר), גז פריאון, טיפקס, טבליות המכילות אתילן כלוריד וכד'.

הרואין ואופיאטים אחרים

הרואין שייך למשפחת הסמים הנקראת "אופיאטים". תוצר של פרח האופיום ( POPPY ) ואשר מכילים אופיום, מורפין וקודאין. אלה סמי הרגעה חזקים מאד וממכרים מאד ותסמונת הגמילה מהם קשה ביותר.
הרואין מגיע בצורת אבקה בדרך כלל. צבעי האבקה נעים בין לבן לחום, על פי רמת הזיקוק והאיזור שבו הופק. את ההרואין ניתן להריח (שאיפה, הסנפה), לעשן אותו, להזריק אותו ואף בבליעה. ההרואין משפיע על מערכת העצבים המרכזית באמצעות מרכז המוח כשלמעשה הפעילות שלו היא דיכוי המערכת, דבר שמשפיע על שיווי המשקל, הריכוז והקואורדינציה.

אחת הסכנות בטווח המיידי של השימוש בהרואין היא מנת יתר. מכיוון שאין המשתמש יודע את המינון של מנת ההרואין שרכש אצל הדילר. לפעמים מערבבים את החומר עם חומרים אחרים כמו חומרי הדברה למיניהם או סוכר ענבים במקרה הטוב על מנת להגביר את השפעת הסם על המשתמש. דבר זה גורם לכך כי משתמש אשר רגיל לכמות מינון מסויימת, עלול להזריק אל גופו את אותה הכמות לאורה, אך המינון שלה יהיה קטלני עבורו. מרגע שהחומר הוזרק אל הגוף אין דרך חזרה. הרבה משתמשים מצאו את מותם בדרך זו, הסיבה העיקרית במקרים אלה היא דום נשימה מכיוון שדיכוי מערכת העצבים המרכזית משפיעה על מנגנון הנשימה וכך המשתמש "צולל" אל מותו.

השפעות הלוואי אצל גברים מתבטאת באבדן החשק המיני ובחוסר יכול להגיע לסיפוק מיני ובמקרים רבים אף לאימפוטנציה מוחלטת. בשימוש אצל נשים בהריון עלולים להגרם לעובר נזקים גדולים ובבתי החולים מראה שכיח הוא לראות תינוקות אשר נולדים עם תסמונת גמילה מהרואין.
ברוב המקרים, השימוש בהרואין מוליך את המשתמש לדרך של פשע לצורך השגת הכסף. ביחד עם הגברת השימוש והמינונים ההולכים וגדלים, נוצר גם צורך נואש למימון ההתמכרות וכך מוצאים עצמם משתמשים שאינם עבריינים בדרך ללא מוצא של בתי סוהר, מוסדות גמילה ובתי חולים. התמכרות זאת משפיעה באופן ניכר על בני המשפחה. הורים, ילדים ובני/בנות זוג וחברים. רוב המשתמשים מגיעים למצב של עוני וחסר מכיוון שהם מכלים את כל המשאבים על השימוש בסמים. משתמשים רבים מוצאים עצמם חולים במחלות כבד קשות (הפטיטיס) ואיידס כתוצאה משימוש במזרקים לא סטריליים.

סימני הגמילה הפיזיים (כאבי שרירים, שלשולים, הקאות, חוסר שינה וחולשה כללית) נעלמים אחרי שלושה או ארבעה ימים ובתוך כחודש הנגמל יחזור למצבו הפיזי כפי שהיה קודם. עכשיו כבר ידוע כי הגמילה הפיזית איננה הבעיה המרכזית אלא הבעיה הנפשית שתגרור את המשתמש שוב ושוב אל זרועות הסם.
אפשר וצריך להפסיק את השימוש בסם ויש מוסדות אשר מתמחים בתחום הגמילה והחזרת המשתמשים לדרך חיים נורמלית.

קוקאין

קוקאין הוא סם ממכר מאין כמוהו, למרות שרווח בקרב משתמשים שאין הוא ממכר. הקוקאין מופק מעלי צמח הקוקה שגדל בעיקר בדרום אמריקה באיזורים ההרריים של קולומביה, בוליביה ופרו. עלי הקוקה נקטפים, מושרים בחומר אתרי כמו טינר או אתר, מיובשים לאחר מכן ומהם ניתן להכין את האבקה הלבנה הקריסטלית המוכרת.
קשה מאד אם לא בלתי אפשרי לדעת את טוהר החומר הנמכר ברחוב. הסם הזה "נחתך" באחוז גבוה של חומרים אחרים כך שתכולת הסם הנקי בתוך המנה יכולה לנוע בין 20% ל90%- ואין כל דרך לדעת בוודאות, אלא אם החומר נלקח לבדיקת מעבדה.

חלק מהחומרים המעורבבים עם הקוקאין עלולים להיות קטלנים בפני עצמם במיוחד לאלה המשתמשים בהזרקה. בדרך כלל השימוש הנפוץ הוא בהרחה (הסנפה), עישון על ידי הפיכת האבקה לגוש הנקרא free base ועישונו בעזרת כלי מתאים (מבחנה או מקטרת זכוכית).
הקוקאין מגיע אל מחזור הדם דרך הנחיריים והסינוס (הרחה) או דרך הריאות (עישון). מרגע שהסם נמצא במחזור הדם הוא גורם להאצת פעולת הלב והמוח.
זהו סם ממכר מאד אפילו לאחר השימוש הראשון. המשתמש מגיע מהר מאד לתלות גופנית ונפשית בסם, תהליך ההתפוגגות של הסם מביא לדכאון ורצון עז "להתרומם" שוב. המשתמש הממוצע ירגיש צורך עז להשתמש שוב ושוב כי השפעתו קצרת טווח והרצון "להרגיש טוב" מביא אותו למאניה של שימוש.

השפעות הקוקאין על הגוף
המוח מסתמך על ריאקציות כימיות כדי להעביר מידע והוראות מתא עצב אחד למשנהו. השימוש בקוקאין גורם לכימיקלים האלה להשתחרר במוח ולהשאר פעילים למשך זמן ארוך יותר מהנורמלי. זה הדבר שגורם למשתמש את תחושת ה-H igh אבל הוא מאט את יכולת המוח ליצר עוד מאותם כימיקלים ברגע שהקוקאין מתפוגג מהגוף.
זה אומר שתחושת ה-High הקצרה שיחוש המשתמש מסתיימת בירידה קשה של מצב הרוח בזמן התפוגגות הסם, תחושה זו היא למעשה דיכאון אשר לעיתים מלווה בחרדה גדולה. במצב זה המשתמש מרגיש כי הוא "חייב" עוד קצת מהסם כדי "לחזור אל עצמו" והדבר חוזר על עצמו בדרך כפייתית. זוהי ההתמכרות.
הקוקאין ממריץ א מחזור הדם לרמות גבוהות ומסוכנות, עלול לגרום להתפוצצות של נימי דם במוח ולשטפי דם אשר עלולים לגרום נזק בלתי הפיך. קוקאין עלול לגרום גם להתכווצויות בסרעפת ולקשיי נשימה ואף הפסקת נשימה.
הקוקאין גורם ללב לעבוד מהר יותר ובקצב שאינו מורגל בו בצורה נורמלית. מתח זה גורם לאי סדירות בפעולת הלב, כאבים בחזה ואף התקפי לב.

קוקאין גורם לחסימה של כלי דם בריאות ומוריד משמעותית את יכולת הריאות לספק חמצן לדם. עישון או הרחה של קוקאין גורם לגירוי כל מערכת הנשימה ואף מביא לזיהומים בריאות ולדלקות חוזרות ונשנות. לעיתים נוצרת בצקת חמורה אשר גורמת גם להשפעה על הלב.
ידוע על בעיות נשימה קשות למשתמשי קוקאין קבועים. ניתן לראות אצל הרבה מהם "משיכה באף" כי האף נוזל באופן קבוע. משיכות אלה גורמות לדימומים באף ולהכנסת דם אל תוך הסינוסים והריאות. ישנם אף כאלה שאיבדו את המחיצה של הנחיריים כתוצאה משימוש בקוקאין.

מערכת החיסון (כפי שכבר הזכרנו) מונעת מחלות ונלחמת בגורמים מזהמים בגוף. הקוקאין מפעיל לחץ עצום על מערכת החיסון של המשתמש ואשר מונעת פעילות סדירה ומחלישה את עמידות הגוף. משתמשי הקוקאין סובלים ברובם ממשקל גוף נמוך. אבדן התיאבון, כושר שיפוט לקוי בכל מה שקשור להיגייינה ובריאות הגוף. גם אצל משתמשי קוקאין קיימות מחלות כמו הפטיטיס (כבד) ומנינגיטיס (מוח) ואיידס.
נשים בהריון
סיכון גדול לנשים בהריון להפיל את עוברן. תינוקות רבים של נשים שהשתמשו בקוקאין בזמן ההריון נולדו עם מומים שונים וכולם נולדו עם תסמונת גמילה. זה לא חדש שתינוקות אלה סובלים ממחלות שונות כמו בעיות כליות וריאות לא מפותחות ואם הם שורדים את ימיהם הראשונים, רבים מהם מפתחים מחלות כרוניות.

קראק

חומרים מתאדים נשאפים מגרים את מעברי האוויר והריאות. רוב החומרים הללו עלולים לגרום לחנק, התקפי לב, אינקואורדינציה של השרירים, נזק מוחי בלתי הפיך ומוות. חלקם פועלים על ידי כך שהם מגבירים את לחץ הדם באופן מהיר ומיידי, דבר שעשוי לגרום דום לב ונזק לכליות ולכבד.
בקרב צעירים נהוג לשאוף אדי דבק מגע (אתר), גז פריאון, טיפקס, טבליות המכילות אתילן כלוריד וכד'.
הקראק הוא למעשה קוקאין במצב צבירה שונה. מדובר בגוש דחוס וקשיח (R ock ) שצבעו נע בין לבן קריסטלי לחום צהבהב. שמו בא משום קול הפיצוח שנשמע כאשר מבקעים אותו לפירורים לצורך עישון. עוד צורה של עישון הדומה לקראק היא הפיכתה של האבקה לקראק, מה שקרוי free base . אבקת הקוקאין מבושלת בתוספת אמוניאק או ביקארבונאט לצורך הפרדת השמן (תמצית).

הקראק הוא למעשה פורמט חזק מאד של הקוקאין כי הוא מכיל בממוצע כ90%- קוקאין נקי, לעומת האבקה המעורבת עם חומרים אחרים המכילה בממוצע 30% חומר נקי. ההתמכרות לו היא מהירה מאד. בארה"ב הוא לכאורה זול, עלות מנה היא 10 דולר אבל הצורך המתמשך להיות במצב high גורם למשתמש לקנות עוד ועוד. צרכן רחוב ממוצע יוציא בין 200 עד 400- דולר ליום על קראק. לכן סם זה נחשב לגורם הפשע מס' 1 כתוצאה של התמכרות לסמים.
אצלנו בישראל הקראק אינו נמכר כסם בפני עצמו. אך יותר ויותר משתמשים עוברים לעישון קוקאין בפורמט ה-free base וכיום ישנם עשרות אלפי משתמשי קוקאין בצורה זו.

הקראק נספג מהר יותר במחזור הדם בעישון וגורם לתחושת אופוריה מיידית. עם השאיפה באה "עליה" כתןצאה מהאצת פעילות הלב. השפעה זו אורכת בין 10 ל20- דקות והירידה חדה כמו העליה. השינוי שהגוף עובר בין העליה לירידה הוא חד וגורם זעזוע והלם לכל מערכות הגוף.

השפעת הקוקאין והקראק על המשתמש
משתמשי הקוקאין מאבדים עניין בפעילויות הנורמליות שלהם ויש להם תחושה שהם בעצם "מבינים" טוב יתר או משיגים דברים שלא יכלו להשיג קודם ובכלל, תחושה של תפקוד טוב יותר בעזרת הסם. דבר זה הוא ההיפך מהנכון. המציאות היא שבעבודה או באמנות תפקודם נפגע, היכולת הביצועית יורדת למרות שנראה כאילו היא טובה יותר. מערכות יחסים נהרסות מהר מאד. חלק גדול מזמן הוא העיסוק בשימוש או בלהשיג עוד סם. המשתמש הופך במרוצת הזמן לחשדן כלפי הסביבה ולמצבים הגובלים ממש בפאראנויה. הסבלנות מתקצרת והוא הופך לאדם שלא נעים להיות בחברתו. מצבי הרוח המשתנים, כושר השיפוט הלקוי וחוסר הכבוד כלפי כל מה שמייצג את הדרך ההפוכה מזו שהוא הולך בה, מרחיק אותו מהסביבה הנורמטיבית.
אצל משתמשים רבים מגיע מצב של פסיכוזות והם רואים או שומעים דברים שאינם נראים או נשמעים על ידי אחרים. יש מקרים של משתמשים שדיווחו על יצורים שזוחלים מתחת לעורם. תחושות אלה הם אמיתיות ככל שמדובר במשתמש והתקפי פאניקה הם דבר שכיח.
תסמונת הגמילה היא קשה במיוחד כי הביטוי המיידי שלה איננו פיזי וקל לחשוב כי "הכל בסדר" אך נותרת במשתמש התשוקה לסם ולהרגשה שבאה בעקבות השימוש. תשוקה זו לא ממהרת להיעלם והרצון להשתמש שוב חזק ברוב המקרים על הידיעה כי השימוש הבא עשוי גם להיות האחרון, דהיינו מוות.

LSD

מוכר בשמות: טריפ, אסיד, קרטון. מופיע בדרך כלל כטיפת נוזל שהתייבש על פיסת נייר קטנטנה שגודלה הוא כרבע מגודל בול דואר רגיל. השם נגזר תמיד מהתמונה או הכיתוב על הנייר, הכל כיד הדמיון הטובה על היצרן. שמות טריפים ידועים הם: Strawberry Field, California Sunrise ,Purple OM, זפת כחולה וכד'. יש והסם מופיע גם כ"מיקרודוט", מעין גלולה זעירה כגודל סיכה והיא מכילה מינון גבוה יותר של הסם.

LSD מתחיל להשפיע כשעה לאחר נטילתו במינון רגיל. בדרך כלל יש השפעה לסביבה של המשתמש על אופן השפעת הסם. זהו סם מעורר הזיות והוא מוגדר כסם חברתי, נהוג להשתמש בו בחברותא. מה שקורה הוא מסע של הזיות שנתמך על ידי האנשים והאירועים המיידייים. בדרך כלל המשתמש יחוש פניקה בחברת אנשים לא מוכרים והוא זקוק לחברותא המוכרת שלו בעת השפעת הסם. מקומות סגורים או מועדון רועש יכול להביא גם כן לתוצאות כאלה ולהתקפי חרדה מהסביבה, תלוי בעצמת ההשפעה של הסם.

ראשיתו של הסם, אי שם בשנות הארבעים אך לא היו לו חסידים אז. בשנות השישים התפתחה מעין מהפיכה של דור חדש ששם לו את הסמים כביטוי נגד הממסד וה- LSD הפך להיות אחד הביטויים הגדולים של תנועה זו. זכור לנו טימותי לירי, האיש אשר למעשה הטיף למריחואנה ומסעות הזויים באמצעות LSD .
השפעות פיזיולוגיות
ישנה עליה קלה בחום הגוף, הדופק מואץ. השינוי הוא בתחושת גוף של "כל יכול" תחושה של יכולת "לראות את הצלילים ולשמוע את הצבעים". בסך הכל השינוי הפיזיולוגי לא גדול ביחס לשינוי הנפשי שקורה בזמן השפעת הסם. לעיתים נראה כי המשתמש תחת השפעת הסם, נראה נורמלי לחלוטין, אולי מעט מרוחק ולא צפוי.

כאשר המשתמש חווה "טריפ רע" הוא עלול להכנס להזיות ולהתנהג כפאראנואיד. החוויה הרגשית קשה מאד וקורה לעיתים שהנזק נשאר לעולם. פעמים רבות דיווחו אנשים על "טריפ חוזר" מעין פלאש בק של הטריפ שמוביל לדיכאון עמוק שנשאר לעיתים לתקופה של שבועות מספר. ידוע על משתמשים ששנים אחרי שהפסיקו את השימוש ב- LSD חווים שוב ושוב את אותה תחושה של דיכאון עמוק ומתאשפזים לפרקים בבתי חולים לחולי נפש.
ויותר חשוב מהכל לזכור: LSD הוא סם קשה ולא חוקי.

ספיד – אמפיטמינים

בארה"ב ובאירופה הוא מוכר בכינוי ICE בשל צורתו הגבישית. בארץ הוא אינו מופיע כאבקה ולא ניתן למצאו כסם רחוב. המשתמשים בישראל, רובם ככולם, נוטלים גלולות אמפיטמין מסוגים שונים כמו "פיטון" ודומיו או קפסולות של אמפיטמין סולפט. כמו כן ניתן למצוא פה ושם אמפולות להזרקה שנגנבו מן הסתם מבתי חולים או בתי מרקחת.

השפעת האמפיטמין היא מהירה ונותנת תחושה של אנרגטיות, ריכוז גבוה ויכולת פיזית. המשתמש יחוש בטחון גדול יותר תחת השפעת הסם. יש הבדלים גדולים בין גלולות האמפיטמין לבין אמפולות הזרקה. בהזרקה תהיה ההשפעה מהירה וחזקה יותר אך גם לטווח קצר יותר. בבליעה עשוי הסם להשפיע עד 6 שעות לאחר נטילתו.
המשתמש הממוצע יקח את הסם לצורך תפקוד יותר טוב לזמן ארוך יותר או כאשר ינסה להתגבר על עייפות. ידוע על כאלה שעובדים הרבה שעות במשך היום ואשר נוטלים את ספיד כדי "למשוך" יותר שעות. ידוע גם על כאלה שמשתמשים בסם לצורך הרזיה על ידי הפחתת התיאבון כתוצאה מהשפעת הסם. כאשר השפעת הסם מתפוגגת, תתחלף ההרגשה הטובה בתחושת עייפות גדולה, דיכאון, עצבנות, רעב ומצב רוח רע.

שינויים פיזיולוגיים
אמפיטמין הוא סם המעורר את מערכת העצבים המרכזית ויכול לגרום נזקים בטווח רחב מאד. תופעות לוואי מוכרות הם: תחושת יובש בפה, אבדן התיאבון, "קיבה עצבנית", לסת תפוסה, הזעה ללא סיבה, הפרעות בקצב הלב, בעיות עם הכליות, כפות ידיים ורגליים קרות. יש לפעמים התעוררות בחשק המיני ולעיתים ההיפך הגמור מכך. המשתמש יחוש בפרץ אנרגיה אבל הנפילה בעת התפוגגות הסם מביאה עימה דיכאון גדול. האמפיטמין משתמש בכמויות גדולות של כמיקלים המופרשות על ידי המוח בדרך כלל בכמויות קטנות לכן המשתמש יחוש סחוט כמו אחרי מסע ארוך אחרי שהסם מתפוגג מהגוף.
אם השימוש באמפיטמין הופך לקבוע, הגוף ידרוש כמויות גדלות והולכות, המינון עולה בצורה מהירה והצורך בעוד סם הופך את המשתמש לפקעת עצבים ובסופו של דבר יתברר כי בלי האמפיטמין הוא מתפקד טוב יותר.
ידוע על מקרים אצל משתמשי אמפיטמין קבועים לאורך זמן שחלו במחלות נפש שאפילו לא זוהו לפני כן כפוטנציאל לחלות בהן, כמו פאראנויה, סכיזופרניה ופסיכוזות שונות. השימוש עלול לגרום גם לדום לב ופקיעת נימי דם במוח.

מה הם סמים?

כל חומר כימי או טבעי המשנה את מצב הרוח והתודעה, המצב הרגשי, גופני או ההתנהגות מוגדר כסם. זה יכול להיות אלכוהול, מריחואנה, אספירין, ניקוטין, קודאין, אמפיטמין, הרואין או קוקאין או כל חומר אחר.
הסם הנפוץ ביותר הינו האלכוהול, אחריו המריחואנה והסמים ה"חוקיים" – אלה הניתנים על פי מרשם וניתן לקנותם בכל בית מרקחת. אופן השימוש בסם יכול להעיד על בעיה ואנו מתכוונים בעיקר לסמים על פי מרשם. אנשים נוטלים תרופות אשר לא תמיד הם באמת נזקקים להם ועושים שימוש לרעה בתרופות לגיטימיות.
אפשר לזהות את אלה הנוטלים תרופות כדי לשכך את בעיותיהם בבית, עם בן הזוג, הילד, הבוס בעבודה וסתם חוסר יכולת להתמודד עם בעיות בחיים. כאשר הם אינם יכולים לתפקד ללא התרופה ובעצם מצדיקים בכך את המשך השימוש בה. התירוץ הטוב ביותר לשקר העצמי הזה הוא בחוקיותו של הסם.

אבדן החופש
כאשר אתם נתלים בסם שישפר את מצב הרוח שלכם, אתם בעצם מעבירים את השליטה על מצבכם לידי הסם. במרוצת הזמן יתברר לכם כי השליטה שהעברתם על פי רצונכם מדי פעם, הפכה להיות דבר קבוע ואינכם אדונים עוד לתחושותיכם והאחריות למה שאתם מרגישים כבר לא בידיכם. הפסדתם את החשוב מכל את החופש שלכם.

חבר טוב או אוייב מר?
סמים (חוקיים ושאינם חוקיים) הפכו לבעיה כלל עולמית. סמים מסויימים עלולים לגרום נזקים קשים לגוף ולנפש ואף גורמים סבל לאחרים (שאינם משתמשים בסמים) כתוצאה ממעשיהם של המשתמשים בסמים. זהו השימוש לרעה בסמים שאיתו צריכה להתמודד החברה שלנו.
בסמים לא חוקיים אין שום בקרה ושליטה על המינון הנלקח ע"י המשתמש. כשאתם קונים בבית המרקחת תרופה כל שהיא, יש לכם בטחון כי כל גלולה תכיל את המרכיב הרשום עליה והיא ניתנת על פי מרשם קבוע ובמינון ידוע מראש. לעומת זאת, עם סמי הרחוב אין כל דרך לדעת כי מה שאתם מכניסים לגופכם הוא אכן מה שנאמר לכם על ידי הדילר שמכר לכם את הסם. כשאתם משתמשים בסם לא חוקי אתם נוטלים על עצמכם סיכון גדול בכל פעם מחדש.
ישנם סמים הגורמים לכאב וסבל ואף מוות במיוחד כשהם נלקחים בתערובת עם סמים אחרים או במינון לא אחראי. אולי בהבנה של הדברים הללו יש משום הצלת חיים. כלל בסיסי הוא: לעולם אל תיקח סם שאינך יודע מה הוא מכיל.

יתכן שסם מסויים במינון מסויים יגרום לכם להרגיש טוב יותר אך יש תמיד לצפות לתוצאות אחרות. השימוש בסם יגבה בסופו של דבר את המחיר מכם ובמקרים קשים יותר אף מיקיריכם. הסם אינו על תקן "חברכם הטוב" כי הוא ישקר וירמה אתכם בכל פעם מחדש ויבטיח לכם תוצאות טובות יותר בפעם הבאה.

על רגל אחת – איך מפסיקים להשתמש?

  1. תודה שיש לך בעיה של שימוש בסמים ואלכוהול.
  2. זרוק את כל הסמים ובקבוקי האלכוהול שברשותך.
  3. תבקש עזרה, אינך יכול לבד יש מי שיכול לעזור לך
  4. תצטרך להתמודד מול הסיבות שהביאו אותך לשימוש בסמים.
  5. אל תנסה להיות גיבור, הסמים חזקים ממך.
  6. הצטרף לקבוצות תמיכה של אנשים עם בעיה הדומה לשלך
  7. איך להשאר נקי מסמים לאחר הפסקת השימוש?
  8. תתחיל לכבד את עצמך ותלמד דרך חיים מועילה ומספקת.
  9. התרחק מאנשים המשתמשים בסמים או באלכוהול.
  10. המנע ממצבים שבהם תבחן את יכולתך לעמוד מול הסיכון של שימוש בסמים.
  11. תבחר לעצמך חברים חדשים ואחראיים שיודעים לחיות ללא שימוש בסמים.
  12. תצטרך למצוא דרך ואומץ לעמוד מול בעיותיך בראש צלול.
  13. אל תפחד להרגיש רע, בכוחך לבחור את ההרגשה שלך כל יום.
  14. תפתח את הכישורים הטמונים בך לכיוון חיובי ומועיל לך ולחברה.
  15. תלמד לדבר על בעיותיך ולקבל עצתם של אנשים שאתה סומך עליהם.
הרשם
קבלי הודעה על:
guest
26 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
מכור
מכור
5 באוקטובר 2019 11:27

כתבה טובה נכונה מאוד ומבוססת על ידי עובדות שהופקו הם על ידי תוצאות של בדיקות מעמיקות של בעלי מקצוע וניסיון יחדיו. אני מכור נקי משנת 2000 וכשאני קורה את הכתבה תחושתי היא שנכתבה עלי. אל נא להכפיש כתבה זו שלדעתי מצילה חיים ובטח לא בגלל הקנביס נשלול את הכתבה הקנביס הוא נקודה אחת מעשרות אלפים של נקודות (סימולצייה) של סמים והנזק שבו הוא שמועיל לחולים וסופניים בציניות כמובן, לסיקום תכבדו את הכתבה גם אם אתם צורכים קנביס עדיין לכבד את הכתבה ולהפנים שלמקומות של כל החומרים שבכתבה נא לא להיכנס במקרה הטוב זה סבל פגיע נפשית ופיזית ובמקרה הרע זה… קרא עוד »

Shay Dvir
18 ביולי 2013 13:05

כמה שקרים במאמר אחד… רוב מה שנכתב על הקנאביס הוא שקר מוחלט, פרופסור משולם ממכון ויצמן שגילה את החומרים הפעילים בקנאביס ביצע מחקרים רבים שמוכיחים ההיפך ממה שאתם כותבים. בושה וחרפה שכותבים שקנאביס גורם לסרטן ריאות בעוד זהו הטיפול היעיל ביותר לרפוי סרטן.אתם כותבים על נזק מוחי בעוד הקנבינואידים הם החומר היחידי בעולם שגורם להתחדשות תאי מוח, אתם כותבים אתם ממשיכים בשקרים ומספרים שהקנאביס פוגע במערכת החיסונית בעוד הקנאביס משמש טיפול יעיל בײַותר לטיפול ותמיכה בחולי איידס (כשל מערכת חיסונית). אז שורה תחתונה, אתם מקבלים מימון תמורת המאמר הזה, הוא שקרי ובושה לאנטיליגנציה והכי מדהים שאתם כותבים שהקנאביס מוביל לשימוש… קרא עוד »

אנונימי
אנונימי
23 ביולי 2015 19:07
Reply to  Shay Dvir

אם רק היית אחד הילדים של 1 מבין האלפים הבודדים האלה היית מדבר אחרת. תאמין לי אתה לא רוצה לצפות בעצמך מת בחיים מעונה רדוף מסוכסך עם עצמך כשהמשפחה שלך חסרת אונים ומתאבלת עליך שנים עד המוות הרשמי בבית הקברות בלי זכרון 1 טוב ממך ואין גם את מי להאשים אולי רק את הטמטום שלך או היצר הרע שלך שרוצה לקחת אותך שאולה אז בבקשה תלך לבד תפסיקו לקחת שבויים יא אגואיסטיים רוצים לברוח מהעולם דפקו בעצמכם כדור יותר טוב לכם ולמשפחות שלכם

סער
2 באוגוסט 2015 0:02
Reply to  Shay Dvir

מסכים איתך לחלוטין. פשוט גיבוב של שקרים. מזמין את הכותב לקרוא מחקרים עדכניים בנוגע לקשר בין קנאביס לסרטן, לנזק מוחי ולהידרדרות לסמים קשים.

Shay Dvir
19 ביולי 2013 19:03

והכי מדהים שאתם כותבים שהקנאביס מוביל לשימוש בהרואין…
כמה טמטום…
במדינת ישראל יש למעלה משבע מאות אלף צרכני קנאביס, ואלפים בודדים של נרקומנים…
אפילו יאיר גלר יושב ראש האגודה ההזויה למלחמה בסמים כבר הודיע קבל עם ועדה שזה לא נכון…
אבל אתם מנסים להפחיד…
בושה..

אנונימי
אנונימי
15 באוקטובר 2015 15:45
Reply to  Shay Dvir

צודק כתבה של מפגרים

ראו הוזהרתם
ראו הוזהרתם
2 באפריל 2018 10:24
Reply to  Shay Dvir

קאנביס=פסיכוזה! מנסיון !

אורי סורסקי
1 באוקטובר 2014 21:52

הכל היה יפה עד שנגעתם בצמח האלוקי מריחואנה עוזרת ואלוקים עשה אותה שיראו .. לא כמו הפיטריות שיש אלפי סוגים דומים אבל קטלניות כדי שלא יקחו הקקטוס מסקלין הוא גבוע ומלא קוצים כדי שלא יקחו אבל גראסססס

נאור
נאור
23 במאי 2016 1:36

כמה אתה צודק

James Ziya
1 באוקטובר 2014 21:50

הצילו….

LIav Barmeli
20 ביולי 2015 18:48

אשרייך עזרת לי מאד, תודה תודה

הושע חבשוש
הושע חבשוש
8 באוקטובר 2010 2:33

כקומיסר לעניני סמים ובעל וותק של כ15 שנה בכל סוגי הסמים המוזכרים, ובכל מגוון טכניקות השימוש, אני מרגיש שזו חובתי לדור הצעיר לזעוק. לזעוק זעקה גדולה, זעקת חמס וגוולד, כי היגיעו מי ברכיים עד נפש!
כמה שקרים?! כמה בורות ועזות מצח?!
אתם רבותי, אתם! דמי בניכם ובנותיכם זועקים אלי מהאדמה – אתם הבעיה, בעית הסמים האמיתית.

מכור נקי
מכור נקי
5 באפריל 2010 3:36

לאמיר.
אתה לא יכול לעשות את העבודה הקשה של הגמילה בשביל הידידה שלך.
אני לא ממליץ על אדולן וחשוב שתדע שהקריז הוא רק חלק קטן מהבעיה.
לאחר ששוברים קריז ולאורך זמן מתחילה ההתמודדות הקשה והאמיתית.
אני עצמי ממליץ לה שתלך לבקש עזרה.
תבדוק את האפשרויות שיש לה אם זה מרכז יום או קהילה טיפולי או מה שזה לא יהיה אבל חשוב שתע שהדרך לא קלה.
אוהבים אותכם והרבה בהצלחה.
אבי

דורת
דורת
8 בדצמבר 2009 20:30

האיתי נקיה 3 שנים וחזרתי שוב להישתממש.
מכל מיני סיבות .
מאוד קשה לי להתמודד מול החיים.
יש לי שתי בנות שמאוד אוהבות אותי ואני אוהבת אותם מאוד ואני ליא יכולה גם להראות להם את זה יש לי נכדה בת שנתיים ונכד חדש .
יש לי בעיה שאני לא יכולה לבקש עזרה.
אחרי שאני משתמשת אני לא יכולה לבקש עזרה.
אני מבקשת עזרה ויעוץ.
תודה דורית אסייג.

רביד
רביד
21 בנובמבר 2009 9:10

אני בצרות הבת זוג שלי היתה נקיה 7 שנים וחזרה להשתמש לפני כשנה וחצי בבסטים על בסיס קבוע כל יום שישי וחג ואחרכך היא לוקחת סובוטקס ספרתי להורים שלה על מנת שהיא תעשה פעולה ותפסיק אבל היא בהכחשה מטורפת ומספרת שאני מעליל עליה

מוטי
מוטי
29 בנובמבר 2012 19:52
Reply to  רביד

כדור אחד של סבוטקס יכול להועיל רק עים מחלקים אותו ל4 דהיינו 4 ימים ולהפסיק מייד עים הסבוטקס כי הוא יותר גרוע מהירואין ומתדון ביחד עים יופיעו תסמינים אפשר לקחת תרמדקס 100 מ"ג רק לפי הצורך ולהמשיך איתו אל תעמדי על עצמך עים סטופר תני לכל הרעלים לצאת ממחזור הדם ואחרי חודש ירידה במינון של הטרמדקס ואת בחוץ ועל הכל הרבה תפילות ורצון בדוק ומנוסה ולא לישכוח סבוטקס זה דבר הרסני אני לקחתי אותו 3 שנים יש לו תופעות לוואי של 28 יום שאלוהים ישמור

נאור
נאור
23 במאי 2016 1:41
Reply to  רביד

תן לה מכות נשים מבינות רק בכוח