מחקר מצביע על ההשפעה של הקנביס על יכולת עיבוד רגשות.

החוקרים עדיין מנסים להבין את הביוכימיה המורכבת של הקנביס והדרך שבה הוא משפיע על המוח שלנו.

מדיקל אקספרס

לוסי טרופ, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קולורדו, מנסה לענות באופן ספציפי לשאלה, איך (אם בכלל) השימוש בקנאביס משפיע על היכולת של האדם לעבד רגשות.

ממחקר שפורסם 29 בפברואר בכתב העת PLOS ONE, עולה כי קנאביס אכן משפיע באופן משמעותי על יכולת המשתמשים להכיר, לזהות ולהזדהות עם רגשות אנושיים כמו אושר, עצב וכעס. יחד עם זאת, התוצאות מראות כי המוח עדיין מסוגל לנטרל את ההשפעות הללו, רק אם הרגשות מופגנים במפורש ולא במרומז.

לוסי טרופ מוקסמת כבר זמן רב מהפסיכולוגיה של סמים והתמכרות. העניין שלה בחשיש ובמריחואנה התעורר לאחר אישור חוקיותו של הקנביס בקולורדו וריבוי המחקרים הסותרים לכאורה על ההשפעות הארוכות וקצרות הטווח של הקנביס על המוח.

אנחנו לא נוקטים עמדה בעד או נגד, אנחנו רק רוצים לדעת מה הסם עושה לנו, ולהכניס איזה הגיון ומשמעות לכל זה. לוסי טרופ

במשך כמעט שנתיים, טרופ וסטודנטים שלה לתארים מתקדמים שלה עורכים ניסויים באמצעות אלקטרואנצפלוגרם-EEG למדידת פעילות המוח על כ-70 מתנדבים. הנסיינים חולקו לשלוש קבוצות. משתמשים כרוניים, משתמשים מתונים או שאינם משתמשים כלל בקנאביס. הנסיינים שהשתמשו היו תחת חסות החוק בקולורדו, בני 21 ומעלה, חלקם משתמשי מריחואנה רפואית.

הניסויים כללו את הדברים הבאים: כשהמשתתפים מחוברים ל-EEG, הם התבקשו לצפות בפנים שמביעות ארבע הבעות שונות: ניטראלי, שמח, פחד וכעס. משתמשי הקנאביס הראו תגובה טובה יותר להבעת פנים המציגות ביטוי שלילי, במיוחד כעס, ותגובה מינורית להבעות בעלות ביטוי חיובי כמו פנים שמחות, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

כמו כן, המשתתפים התבקשו לשים לב לרגש, ולזהות אותו באופן מדוייק. במקרים אלה, משתמשים ושאינם משתמשים הציגו תוצאות ירודות. אבל כאשר הם נדרשו להתמקד על המין של בעל הפנים ולאחר מכן לזהות את הרגש, משתמשי הקנביס השיגו ציונים נמוכים בהרבה מאשר אלה שאינם משתמשים. דבר זה מצביע על יכולת "מדוכאת" לזהות רגשות. כמו כן, משתמשי הקנאביס הציגו יכולת נמוכה בכל הקשור להזדהות עם הרגשות.

המחקר מצביע על כך שהקנביס משפיע על היכולת של המוח לעבד רגשות, אך בכל זאת קיים פיצוי המנטרל את ההבדלים הללו. למעשה, אין הבדל בין משתמשים ושאינם משתמשים כאשר הם מוכוונים לזהות רגש ספציפי. אבל ברמה עמוקה יותר של עיבוד רגשות הבאה לידי ביטוי ביכולת להזדהות, התגובה נמוכה יותר אצל משתמשי הקנאביס.

תרשים EEG יכול להראות מגוון רחב של פעילויות המוח. במקרה זה, החוקרים התמקדו במה שקורה בחלקים מסוימים של המוח, כאשר לנבדקים הוצגו פנים. המדידות בחנו את "פעילות P3" היא הפעילות החשמלית במוח המופעלת על ידי תשומת לב ויזואלית. פעילות P3 ידועה גם כקשורה לעיבוד רגשי.

"ניסינו לראות אם הפרדיגמה של תהליך עיבוד רגשות פשוט יכולה להיות מיושמת על אנשים המשתמשים בקנביס, כי רצינו לראות אם יש הבדל," אמרה טרופ. "כך הכל התחיל."
טרופ מובילה מחקר שני ב-EEG תוך התמקדות בהשפעות הקנאביס על הפרעות במצב רוח כמו דיכאון וחרדה. סטודנט שלה לתואר שני חוקר במקביל את השפעת הקנביס על יכולת הלמידה.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments