איראן תחת לחץ לביטול עונש המוות על סחר בסמים

איראן נמצאת תחת לחץ בינלאומי להפסקת השימוש בעונש מוות לסוחרי סמים, כשהחרב מעליה היא ביטול המימון של מוסדות האו”ם למלחמה בשדות האופיום.

poppyfeild

איראן הוציאה להורג כמעט 1,000 אנשים בשנה שעברה, יותר ממחציתם בגין עבירות סמים. קשה לאמוד את יחס הציבור להוצאות להורג באיראן אבל נראה כי האיראנים מעדיפים מחילה במקרי רצח על פני מחילה לסוחרי סמים. מספר הרוצחים האיראנים שקיבלו חנינה בשנה שעברה, גדול מאלה שהורשעו על עבירות סמים.

ההוצאות להורג באיראן מתקיימות בידי רשות שופטת שפועלת באופן עצמאי תחת הממשל המתון יחסית של חסן רוחאני. אבל המבקרים טוענים שהממשלה נכשלה במדיניותה והוצאות להורג עדיין מתרחשות בפומבי ואין מספיק עורכי דין שיהיו מוכנים להגן על עברייני סמים בבתי המשפט.

מתחילת 2016 יש ירידה ניכרת במספר ההוצאות להורג באיראן (כ-200 הוצאות להורג) אבל פעילי זכויות אדם אומרים שעדיין מוקדם לומר כי רואים שינוי במדיניות.

איראן היא שכנתה של אפגניסטן, מפיקה וספקית מובילה של אופיום בעולם, עומדת בפני אתגרים גדולים מבית עם אוכלוסייה צעירה החשופה למגוון של סמים ממכרים זולים ובשפע. מבקרי המדיניות האיראנית אומרים כי השימוש של איראן בעונש המוות אינו תורם לפתרון הבעיה.

מספר גדל והולך של מדינות באירופה מפסיקות את התרומות למשרד האו"ם לענייני סמים ופשיעה שמטרתה לספק כ-20 מיליון $ לתמיכה בתכנית המאבק בסמים באיראן.

בשנת 2015 נתלו באיראן כ-950 בני אדם, וכ-600 מתוכם היו על עבירות סמים לכאורה. בכל שנה כמה מאות אנשים נתלים באיראן בשל עבירות הקשורות לסמים…

דו"ח של ארגון זכויות אדם ("ארכה") הפועל למען ביטול עונש מוות, מראה כי טהרן לא קבלה את המימון לשנת 2016. בריטניה אישרה כי היא כבר לא תורמת. ותגובות דומות הגיעו מאיטליה, גרמניה, אוסטריה, דנמרק, אירלנד ונורבגיה.

בינתיים האיראנים מתלוננים על העדר תמיכה בינלאומית. והתובע הכללי של איראן, מוחמד ג'עפר מונתזרי האשים את הכוחות "האימפריאליסטים" בהתמכרות של צעירים לסמים.

ישנם כאלה המתנגדים לקשור את מימון התמיכה בביטול עונש המוות מכיוון שהבעיה יוצאת אל מחוץ לאפגניסטן ואיראן ומגיעה אל מעבר לים, אירופה וארה"ב. הטענה המרכזית היא כי לא ניתן לשלוט בהיקפי הסחר בסמים אך ורק באמצעות אכיפת חוק.

עד כאן בעיית הסמים של איראן, אך האיראנים יכולים להאשים את עצמם בבעיה מבית. יש עדויות רבות לכך כי האיראניים משתמשים בשדות הפרג האפגניים לייצוא ויצירת מקורות מימון לפעילות שלהם מחוץ למדינה. חלק ממקורות המימון של קבוצות חמושות ואירגוני טרור מגיע ישירות מכספי הסמים במזרח התיכון ואל להם להלין. ידוע כי מי שהולך לישון עם כלבים, מתעורר עם פרעושים.

בינתיים איראן שולחת רמזים לאירופה בדמות הצעות חוק שמועלות בבית הנבחרים שמטרתן לשנות את עונש המוות האוטומאטי לעברייני סמים. מבחינת האירופים זה מראה שיש לאיראן רצון להתמודד עם הבעיה. במסגרת מתקפת החיוכים אל המערב האיראנים חוזרים לעשות עסקים עם כולם ותמורת כסף אפשר גם לשנות את חוקי המשחק.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments