פעם מכור, תמיד מכור-האם זה נכון?

ההנחה הרווחת היא שמרגע שאדם מוגדר כמכור לדבר אחד, הוא בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות אחרת. המושג "אישיות מתמכרת" קיים כבר הרבה שנים. ואכן, מכורים רבים נוטים להחליף התמכרות אחת באחרת במהלך או לאחר תהליך ההחלמה מהתמכרותם המקורית. האם אנשים אלה נועדו להיות מכורים לכל ימי חייהם, לכודים בלולאת מלחמה של החלמה ונפילה שלא נגמרת?.
לא בהכרח. תוכניות טיפול רבות מתייחסות לאפשרות הסבירה של שינוי ההתמכרות או כל התנהגות מזיקה אחרת לאחר טיפול בבעיה המקורית. מכורים אמורים לדעת כי האפשרות קיימת ואפשר לראות זאת בתכנית שנים עשר הצעדים המתנגדת אידאולוגית לרעיון "פעם מכור, תמיד מכור".

כל מי שהפסיק לעשן יודע כי המאבק בהרגל וההתנהגות הישנה מוליד הרגלים והתנהגויות חדשות כמו אכילה לא מבוקרת וכו'. המעבר להתמכרות החדשה מהווה מעין פיצוי על אבדן ההתמכרות המקורית.
ההתמכרויות הנפוצות ביותר הן: עישון, אלכוהול, סמים (תרופות), הימורים, אכילה, אינטרנט וסקס אך מגוון ההתנהגויות המתמכרות הוא עצום. רק תחת הכותרת "אכילה" נמצא התמכרות לשוקולד, לפחמימות, למתוקים ועוד הרבה אחרים.
מה שברור הוא כי ההתמכרות החדשה היא תמיד תחליף לזו הישנה המנסה לשרת את אותם הצרכים. ברוב המקרים המכור יעדיף לאחר זמן את התמכרותו המקורית, מה שנקרא "הסם המועדף". מכורים רבים מצאו עצמם עם התקפי חרדה לאחר שוויתרו על התמכרותם ומצאו רגיעה ונחמה בהתמכרות אחרת.

מחלת ההתמכרות הינה מחלה ערמומית המשנה צורה כמו חיידק שמשתנה עם מוטציות חדשות כדי לעקוף את התרופות נגדו.
הגורמים המשפיעים על הנטיה להתמכרות הם רבים וקשה מאד לאבחן את ה"אישיות המתמכרת" מראש. אצל רוב המכורים נמצא תכונות משותפות כמו: גנטיקה, חרדה, דיכאון, פוסט טראומה ובהרבה מקרים התנהגות נרכשת מתוך תהליך למידה הן בבית והן ברחוב. בכל מקרה, אין מאפיין אחד וברור לבעיה.

ידוע כי הפרעת אכילה דומה להתמכרות לסמים או תרופות המשפיעים על אותם מרכזי עונג ותגמול במוח. אלכוהוליסט ומעשנים בגמילה, למשל, עשוי למצוא במזון מקור של שכר והנאה. מכורים לסקס מצאו באתרי פורנו באינטרנט את הנחמה. אבל חלק מהתמכרויות חליפיות כמו פעילות גופנית, יכולה להיות מעבר חיובי להחלמה ועדיין למלא צרכים דומים לאלה שמילאה ההתמכרות המקורית.

הרבה מכורים פונים לתוכנית שנים עשר הצעדים כמקור עזרה לחיים מפוכחים טוטלית. המטרה היא להחליף את התלות בחומרים והתנהגויות מזיקות בהתמסרות לכח עליון ועקרונות רוחניים. גם תפילה ומדיטציה עשויות להוות פתרון ולהגביר את ייצור הדופמין במוח.

הדעות רבות הן, לפחות כמספר סוגי ההתמכרויות והצידוקים והתירוצים רבים עוד יותר. דבר אחד בטוח, כל עוד קיימת הכחשה של בעיית ההתמכרות, לא ניתן להגיע לנקיון טוטלי.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments