אין האטה בקצב חדירת הסמים הסינטטיים לאירופה.

דו"ח של סוכנות הסמים האירופית מדווח על יותר מ-100 חומרים פסיכואקטיביים חדשים שדווחו בשנת 2015.

הסוטול החוקי (Legal Highs) הם חומרים כימיים מסונתזים במעבדה שנועדו לחקות את השפעות הסמים המסורתיים כמו חשיש, אקסטזי ואמפטמינים. הניתוח האסטרטגי הרשמי על מצב שוק הסמים באיחוד האירופי מדבר על כ-560 סוגי תרכובות של חומרים סינטטיים.

מפיקי הסמים מנסים לחזות את האיסורים בחוק על חומרים בודדים על ידי פיתוח מוצרים חדשים בתכיפות גבוהה שנמכרים באינטרנט ובחנויות Head Shops  (המקבילה לפיצוציות בישראל),  וכן על ידי חברות שילוח ומסירת דואר אקספרס המשמשות למשלוח חבילות מסין או מהודו לאירופה. כל זאת על מנת לענות על הביקוש ההולך וגובר בקרב צעירי אירופה.

מריחואנה סינטטית

המריחואנה הסינתטית עשויה מצמחים יבשים (כמו אורגנו או בזיליקום) מרוססים או טבולים עם מגוון רחב של כימיקלים שכאשר מעשנים אותם הם נקלטים באותו אזור במוח (ואיברים אחרים) בדומה לפעולת המריחואנה…

המשטרה האירופית ומומחי המאבק בסמים מזהים את התופעה של "סיכון נמוך, רווח גבוה" בכל הקשור לסחר בחומרים חוקיים. המפגע הזה
כולל הרעלות סמים חריפות  ולעתים קטלניות. המרכז האירופי לפיקוח על סמים והתמכרות לסמים (EMCDDA)  פרסם בשנתיים האחרונות 34 התראות בנוגע לבריאות הציבור בכל הקשור לצריכת סוטול חוקי.

שוק סמים זה ימשיך כנראה להיות אחד התחומים הרווחיים ביותר עבור קבוצות פשע מאורגנות עם השפעה ישירה על פעילות טרור, השפעה על הכלכלה ושחיתות של מוסדות שלטון.

הדו"ח מדגיש את האתגר העומד בפני האיחוד האירופי לשלוט בתופעה לפני שהאיסור הגורף על חומרים פסיכואקטיבים יכנס לתוקף.

ההשפעות השליליות מעבר לפשיעה הפלילית הקשורה לסמים, אלימות ונזקים סביבתיים, משחקת תפקיד מרכזי בקרב אירגוני טרור באירופה שמעורבותם בסחר בסמים ובמימון פיגועי טרור ידועה כבר. כל זאת עם ההקצנה של דור שני ושלישי למהגרים מוסלמים אשר עשוי להשתמש ברשתות הפליליות לתמיכה בפעילות טרור.

הגרף מראה כי בעשר השנים האחרונות מגמת הסוטול החוקי נמצאת בעליה מתמדת, ובשלוש השנים האחרונות חל זינוק חד במספר התרכובות החדשות החודרות לשוק.

image001
הדו"ח בוחן גם את ההשלכות הכלכליות ארוכות הטווח מעבר לפגיעה בפרט הנגרמת על ידי שוק הסמים באירופה. הנתונים מדברים על רכישות סמים של 24 מיליארד אירו מדי שנה. הקנאביס הוא הנפוץ ביותר ומהווה כ-38% מהשוק עם 9.3 מיליארד אירו בשנה. הקוקאין עם שווי שוק מוערך של 5.7 מיליארד אירו והשימוש בו נותר יציב יחסית.

כמו כן, ניתן לראות זמינות גוברת של הרואין באירופה, כשיצור האופיום מגיע בעיקר מאפגניסטן בנתיבי סחר ימי דרך אפריקה ומסלולים חדשים מדרום הקווקז.

בהתחשב באופי השוק והזרם הרציף של החומרים החדשים, לא סביר שכל אחד מהם יכול להיות תחת פיקוח. רק בחודש אוקטובר 2015, הממשלה הסינית זיהתה וניטרה 116 חומרים חדשים.  במצב הקיים המערכת הרגולטורית שנועדה להגביל את שטף החומרים החדשים, צריכה לבדוק מגוון גדול של חומרים הצצים חדשות לבקרים. נוצר מצב שבו אין מנוס מחוק גורף המונע הפצה ומכירה של חומרים כימיים או טבעיים שלא עברו אישור של הרגולטור.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
3 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
15 באפריל 2016 12:03

אלוהים ישמור מה מחכה לילדים שלנו

15 באפריל 2016 5:14

כמה נזק….

בועז
בועז
15 באפריל 2016 15:27

כן,תמיד היה.האלכוהול באירופה מפיל הכי הרבה חללים.