הימורים – הרוצח השקט

התמכרות להימורים מתחילה בקטן, ועד שהיא צוברת תאוצה קשה להבחין בה. משאובחנה ההתמכרות, הבעיה מתגלה כמפלצתית ומאיימת.

כל ילד לומד מהר עוד מהיום שבו ניסה לעמוד על רגליו לראשונה כי היכן שנמצא את הסיכוי, נמצא לצידו את הסיכון. במהלך חיינו, כולנו נוטלים סיכונים בהימור מחושב ואנחנו יודעים כי הסיכוי שלנו להתקדם כרוך גם בסיכונים שעלינו לקחת. יוצא מכך שתמיד אנחנו מהמרים על משהו בין אם הסיכון גדול או קטן. זה כבר טבוע ב-די אנ איי שלנו.

נתייחס כאן לסוג ההימורים שאנו מכירים מקרוב:
הימורים עסקיים – נטילת סיכונים פיננסית שוטפת או ספקולטיבית כגון מסחר במניות, רכישת נכסים מתוך כוונת רווח.
הימורים חברתיים – התערבויות בין חברים, ככה בשביל הכיף. משחקים משחקי קלפים פעם בשבוע על כסף קטן, כדי להעביר קצת זמן עם החברותא.
הימורים על סף הסכנה – לוטו, טוטו, מפעל הפיס, חיש גד, בינגו. הימורים אלה לא דורשים מאיתנו השקעה גדולה ומפתים בכך שהם עונים על הפנטזיה של התעשרות מהירה וקלה.
הימורים מסוכנים בעליל – קזינו, משחקי קוביה, הימורי אינטרנט וספורט מחוץ לחוק.

כל הימור מתוך מה שמנינו ולו התמים ביותר עשוי להפוך למפלצת רעבה הדורשת מהמהמר להאכיל אותה שוב ושוב עד כי לא נותר לו מאומה.
הימורים בחיינו כל כך נפוצים כך שהמחשבה על התמכרות רחוקה מרוב האנשים. ההתמכרות להימורים מוגדרת כהתנהגות כפייתית המניעה את המהמר למרות הפסדים מצטברים, קריסה פיננסית והשבר האישי והמשפחתי. זו התנהגות כפייתית הדומה לאחרות כמו, התקפי זלילה, רחיצת ידיים שוב ושוב וכו'. התמכרות זו בדומה להתמכרות לחומרים, הינה לריגוש עצמו. וכמו בכל התמכרות, מדובר בהתנהגות מתגמלת של פיצוי רגשי.

מהמרים כפייתיים או פתולוגיים לא יכולים לשלוט על הדחף להמר, גם כאשר הם יודעים שזה פוגע בעצמם וביקיריהם. הם יהמרו בין אם הם יכולים להרשות לעצמם להפסיד או לא. הם יהמרו בין אם הם שמחים או מדוכאים. הם יהמרו כי הדחף המספק להם את הריגוש אינו בר שליטה.

תמונת אילוסטרציה מאתר מפעל הפיס

השפעות על המוח
הימור פתולוגי קשור להפעלת קליפת המוח הקדם חזיתית, (קורטקס קדמי) משמש לתגמול רגשי במצב נורמלי ומוגבר כאשר הוא נחשף להימורים. דבר זה מייצר מערכת החלטות שגוייה, חוסר יכולת לשלוט בדחפים ותהליכים מעכבים אחרים במוח המקהים תחושות כגון רגשי אשם בעת ההימור.

סימנים של התמכרות
בעיות ההימורים מתאפיינות בשינויים בהתנהגות כמו שקרים תכופים, הלוואות כסף תוך הבטחות החזר שאינן מתגשמות, קושי בהתמודדות עם רגשות, מעשי גניבות והונאה שאינם קשורים לשימוש בסמים. והסימן הברור ביותר הוא המרדף שלא נפסק אחר ההפסדים תוך נסיון לזכות בחזרה בכסף שאבד. ההשפעות הפסיכולוגיות / הרגשיות הם הצורך בהעצמת הערך העצמי עם הרגשת נצחון ונטילה מוגברת של תרופות הרגעה אחרי הפסדים.

השפעות לטווח ארוך
ההתמכרות להימורים גובה באופן לא מפתיע מחיר כבד ממערכות יחסים בעבודה ובבית ולעתים קרובות ישקיעו את המהמר בחובות שמהם אינו יכול לצאת יותר. זה מסתיים בחיי עוני, חיים ברחוב, שימוש בסמים או אלכוהול כדי לדכא את תחושת ההשפלה.

פתרון
הפתרון הטיפולי מורכב כמו בכל מחלת התמכרות מהאפשרות של חיבור לקבוצות תמיכה וטיפול אישי. ומכיוון שכל מהמר הוא בעל אישיות שונה, ניתן גם להעזר בתוכניות טיפול קוגניטיבי / התנהגותי. רוב תוכניות הטיפול מציעות מידע וייעוץ על איך לבצע שינוי באורח החיים ולמצוא תחליף לריגוש שמספקים ההימורים.

מרכזי טיפול נוספים: עמותת אפשר   |   קהילת הדרך

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
3 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
אמא לבן מכור
אמא לבן מכור
16 בינואר 2015 10:31

אני אמא לבן מכור אחרי 6 שנים הבנתי שבני מכור הוא עדין בהכחשה שהוא לא מכור אני התחלתי ללכת לשיחות מה עושים ?

אנונימי
אנונימי
16 בינואר 2015 19:54

יש בכתבה קישורים למרכזי טיפול

רמי
24 בינואר 2015 16:10

מציע להכנס לאתר מהמרים אנונימיים בכתובת http://www.2all.co.il/Web/Sites11/gaisrael/
יש שם מספרי טלפון לפניה בכל אזורי הארץ.