כל מה שתצטרכו לדעת על טיפול גמילה בישראל

אתם חושבים על גמילה. יש לכם או למישהו קרוב בעיה עם סמים או אלכוהול, או הפרעת התמכרות אחרת כמו הימורים. יתכן שאתה, הוא או היא סובלים גם מדיכאון, חרדה, או בעיה פסיכולוגית אחרת בנוסף להתמכרות. זה לא יעבור מעצמו וצריך לעשות משהו ועכשיו.

arrowננסה כאן לעזור לכם לדעת בדיוק מהו תהליך הטיפול בהתמכרות, ונעזור לכם לשאול את השאלות הנכונות לגבי מרכזי הטיפול ואפשרויות הטיפול. התהליך מורכב בעצם ממספר שלבים כששני השלבים העיקריים הם:

  • גמילה פיזית – תהליך של ניקוי הגוף מחומרים (סמים, אלכוהול).
  • טיפול שיקומי – במישור החברתי / רגשי, הקניית הרגלים בריאים ושינוי סגנון חיים.

 

כמה זמן נמשך הטיפול?
אם נבחן את השאלה באופן מקצועי אובייקטיבי, הרי אין זמן מוגדר מראש. הטיפול אמור להיות אינדיבידואלי ולא תחום בזמן.
מכיוון שרוב המוסדות ממומנים על ידי המדינה (משרד הרווחה ומשרד הבריאות), נקבעו באופן שרירותי מסגרות זמן לכל תכניות הגמילה והשיקום. עד לאחרונה מקובל היה כי טיפול גמילה פיזית במסגרת אישפוזית, יעמוד על 28 יום. כיום הטיפול תחום בזמן ומוגדר עד 21 יום. לעומת זאת, הטיפול במוסדות פנימייתיים כגון קהילות טיפוליות הממומנות על ידי המדינה, תחום בזמן על פי תכנית השיקום המאושרת. ישנן תכניות של 3, 4, 7 חודשים ובסך הכל עד כשנה וחצי (כולל מסגרת מעבר- הוסטל). המסגרות הפרטיות גם הן קובעות זמן טיפול מוגדר מראש שיכול לנוע בין חודש לחצי שנה.

יש לזכור כי תהליך ההחלמה אינו מסתיים עם יציאת המטופל מהמסגרת הטיפולית. תהליך ההחלמה הוא בלתי נגמר. קשה מאד לשנות הרגלים וסגנון חיים במחי יד. אנחנו רואים הרבה מאד מטופלים שעברו את המסגרת הטיפולית בהצלחה וזמן קצר לאחר מכן, חוזרים לשימוש בסמים.
מכור מחלים עשוי לעמוד בפני משברים שאדם שאינו מכור היה צולח אותם ללא קושי, אך עבורו הם מכשול בלתי עביר. לכן מסגרות ההמשך מאד חשובות.
בכל ישוב כמעט ניתן למצוא יחידה שנותנת מענה לצורך זה, תמיכה נפשית על ידי עבודה עם עובד/ת סוציאלי/ת וחשוב מאד לציין את קבוצות התמיכה (AA – NA) אשר מהוות מסגרת טיפולית גם הן, ויכולות להוות אלטרנטיבה מצויינת ביחד עם מרכזי היום (טיפול אמבולטורי) או היחידות העירוניות. במסגרת קבוצות התמיכה ניתן למצוא חברים, הזדהות ותמיכה בלתי מסוייגת.

כמה זה עולה?
עלות ההתמכרות לסמים או אלכוהול בישראל דומה לזו שבכל העולם המערבי.לעומת זאת, יש שוני בגישות מימון מדינה לטיפול בהתמכרויות.
אם אתה חי במדינה כמו ארה"ב, כדאי מאד שתהיה מכור עשיר מכיוון שאם אין בידך ביטוח, עלויות הטיפול עשויות להגיע למאות אלפי דולרים.
בישראל, אנו במקום טוב באמצע מבין מדינות אירופה המערבית. המדינה מכירה בצורך ובאינטרס החברתי לשקם מכורים לסמים ולהחזירם למעגל החברה היצרנית.

ישנם מספר גדול (יחסית לאוכלוסיה) של מרכזי טיפול פרטיים, בעיקר אישפוזיות שנותנות מענה לחודש הראשון של נקיון הגוף מהחומר. יחד עם זאת יש ביניהם מרכזי גמילה שמציעים תכנית טיפול אישית ומותאמת בין אם חברתית, פסיכו-סוציאלית, תכניות 12 הצעדים וכו'.
במרכזים הפרטיים עלות הטיפול מתחילה מ-5,000 שח לחודש ועשויות להגיע עד 50,000 שח לחודש. הכל על פי רמת תנאי המחיה, המזון ותכניות הטיפול.
האישפוזיות המסובסדות על ידי המדינה יגבו סכום של 600 שח לטיפול גמילה שיארך עד 21 יום (נכון לספטמבר 2015).

השרות להתמכרויות במשרד הרווחה מממן על ידי מכרזים, מסגרות טיפוליות שפועלות תחת עמותות בפיקוח המשרד ואשר ניתנות ללא עלות למטופל.
מרכזי טיפול אלה צריכים לעמוד בתנאי המכרזים של המשרד המסדירים את תכניות הטיפול השונות ותנאי המחיה של המטופלים. והכל תחת פיקוח משרדי הרווחה והבריאות.

מה מציעים מרכזי הטיפול?
בחירת מוסד לטיפול בהתמכרות הרבה יותר פשוטה מהחלטה כמו איזו מכונית כדאי לרכוש. הצורך והיכולות מכתיבים את ההחלטה. מרכזי טיפול פרטיים שאינם מסובסדים, יקרים לכיס הממוצע כך שהם פונים ממילא אל בעלי היכולת, ואלה אינם רבים מדי.
המכור הממוצע מגיע אל שלב הטיפול לאחר שכילה את כל מקורותיו הכספיים וגם את אלה של קרוביו.
המכור הממוצע ובני משפחתו אינם בקיאים בתכניות הטיפול השונות ולמרות שכל מרכז גמילה יכול להצביע ולפרט את תכניות הטיפול שלו, הם אינן אומרות הרבה למי שאינו מקצועי בתחום.

תכניות הטיפול זקוקות לרשיון הפעלה, כך שבגדול ניתן לפצלן לשתי קטגוריות, טיפול פסיכו-סוציאלי וטיפול רפואי (תרופתי). ישנם מרכזים הפועלים על רשיון פסיכו-סוציאלי הניתן על ידי משרד הרווחה. וכאלה שפועלים תחת "רשיון משולב", הווה אומר טיפול פסיכו-סוציאלי וטיפול רפואי במקביל. הרשיון לטיפול הרפואי ניתן על ידי משרד הבריאות. חלק מהמסגרות הן אמבולטוריות וחלקן פנימיתיות.

כדאי לכם להתרחק ממרכז גמילה או כל טיפול שמבטיח לכם תוצאות. אנחנו מכירים את שיטות הגמילה אינסטנט כמו "הזריקה" המפורסמת שמבטיחה תוצאות בין לילה. וכן מאמנים וידעונים שמבטיחים לכם 100% הצלחה. אתם צריכים לדעת שאין דבר כזה בטיפול בהתמכרות. הצלחת טיפול אינה "סיום" טיפול. יש למדוד אותה לאורך זמן. ברור כי כל אחד שמסיים טיפול הוא 100% נקי, אך מה קורה עם המשבר הראשון, עם הכמיהה לסם שמגיעה דרך החלומות, המצבים, האנשים והמקומות?

ובכן, קחו בחשבון שנתוני הצלחה בטיפול ראשון בטווח של 3 שנים הם כ-40%. זה לא נתון מעודד אבל גמילה היא לא מדע מדוייק ויש לנסות שוב ושוב כי הנפילה לאחר טיפול אינה כשלון אלא נסיון שלא הצליח.

כדאי גם לדעת כי תכניות טיפול המבוססות על תכנית 12 הצעדים שהיו פופולריות מאד בשנות התשעים ותחילת שנות האלפיים, מוצאות מתכניות הטיפול באירופה ובארה"ב. זאת מתוך ההבנה כי זו תכנית המתאימה לקבוצות תמיכה על בסיס קבוע כתכנית לחיים.

במרכזים המשולבים, תנאי הדיור הם בין 2 ל-4 מטופלים בחדר. תמורת המחיר המתאים, המפונקים שביניכם ימצאו גם מקום שיאפשר לכם חדר פרטי, חדר שירותים פרטי ואפילו בריכת שחיה. חלק מהמרכזים מתוחזקים כיאות וחלקם לא. בחלקם התזונה עשירה ומזינה ובחלקם ממש לא (על אף הרשיון). כשאתם משלמים מכספכם, כדאי לבדוק את התנאים מראש.
אם אתה דתי ומחפש תכנית טיפול שתואמת את אורח החיים הדתי שאליו הורגלת, תוכל למצוא גם מרכז טיפול שמקיים שגרת חיים על פי ההלכה.

עוד תוכניות טיפול הן: "מזעור נזקים" ו"טיפול תחזוקתי". מתוך ההבנה כי לא כל המכורים רוצים או מוכנים לנקיון טוטלי ויש למנוע התפשטות מחלות כאיידס או הפטיטיס. תכניות אלה כוללות החלפת מזרקים, נטילה יומית של מתדון או סבוטקס ומעקב של עו"ס.
לטיפול במרכזים המשולבים הפנימייתים יש יתרון על פני הטיפול במרכזים האמבולטורים מכיוון שהם מבודדים את המטופל לסביבה בטוחה, נטולת סמים או אלכוהול ונטולת גירויים חיצוניים שעשויים להסיח את דעתו ממטרות הטיפול.

מעורבות המשפחה בגמילה
למרות שנמצא מכורים ששרפו את כל הגשרים ומוגדרים כחסרי בית וללא קשרי משפחה, רוב המכורים הם אנשים עם קשרי משפחה חזקים (פחות או יותר), וברוב המוחלט של המקרים, מדובר במשפחות עם הפרעה קשה או על סף הרס.
משפחת המכור היא מערכת אינטראקטיבית הלפותה בריקוד נזיל שיכול להיות מועיל או מזיק באותה המידה. ותפקידו של המכור בתוך המשפחה נתמך על ידי המערכת המשפחתית.
אם המכור חוזר מטיפול אל אותה מערכת משפחתית, סביר להניח כי מוקדם או מאוחר תהיה נסיגה אל אותם דפוסים, זה כמעט בלתי נמנע. ולמה? מכיוון שהמערכת המשפחתית שלא עשתה שינוי, תומכת ומצפה להתמכרות. הציפיה היא לעוד מאותו הדבר כי באופן טבעי כל אחד יחזור למקומו הראשוני בתוך המשפחה, ואם תפקידו של המכור להשתמש, הוא ישתמש.

מכור מחלים צריך סביבו משפחה מחלימה. כל אחד מבני המשפחה חייב לבחון את התפקיד שלו / שלה במשפחה באמצעות טיפול. קיימות תוכניות 12 צעדים כגון אל-אנון ונר-אנון, המאפשרות תמיכה קבוצתית לצורך השינוי. כל חבר במשפחה יכול לפתח מיומנויות לחיים, כי כך הם יהיו בריאים ומועילים יותר, ויצרו אינטראקציות חיוביות בתדירות גבוהה יותר מאשר בעבר.
בני משפחה צריכים ללמוד להציב גבולות בריאים, ולשמור על ציפיות ריאליות של אחד מהשני. תהליך זה יאפשר לכל המשפחה, לא רק למכור, לגדול בתוך התא המשפחתי.
רוב תכניות הגמילה הממוסדות מאפשרות טיפול משפחתי / זוגי בשלב מאוחר של הטיפול, טרם יציאת המטופל לחייו העצמאיים.

סיימנו טיפול, מה עכשיו?

טיפול גמילה מוצלח הוא עדיין לא ערובה לכך שתישאר נקי. הטיפול הוא רק תחילתו של התהליך. והחלמה היא תהליך שאינו נפסק. ישנם דברים שתוכל לעשות כדי להישאר מפוכח ולמנוע הישנות השימוש. ותמיד לזכור כי קל יותר למנוע את השימוש הראשון מאשר לחזור ממנו. השתמש בכל כלי העומד לרשותך כדי להישאר נקי גם ברגעים קשים.

    1. ישנה אמרה בתכנית 12 הצעדים – "אנחנו לא משתמשים ויהי מה", שימוש כבר אינו אופציה בשבילך. אם אתה מוצא את עצמך רוצה להשתמש, בקש עזרה מיידית. אל תתן למבוכה לעצור אותך.

 

    1. הכן לעצמך רשת תמיכה. זה יהיה מצויין אם תצטרף לקבוצות התמיכה של "מכורים אנונימיים" או "אלכוהוליסטים אנונימיים" (NA – AA). אתה יכול להתחבר למרכז יום באזור מגוריך, זה יכול להיות גם הרב שלך. כל דבר שיעזור לך ויתמוך בך כאשר תחוש את האובססיה להשתמש. יש הרבה אנשים שישמחו להיות שם בשבילך גם כשלא נוח לך לבקש עזרה.

 

  1. ידוע כי במעגל ההחלמה, אם אתה עוזר למישהו אחר, אתה מפסיק לחשוב על עצמך והבעיות שלך. קבל על עצמך את האחריות לעזור למישהו אחר. זה לא רק שיעזור לך לבנות את ההערכה העצמית שלך, אלא גם ימנע את הריכוז העצמי שלך ויחסוך ממך להתפלש ברחמים עצמיים.
הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments