מי מפחד מסמים?

נפלתי על מאמר של הד"ר הטוב יואב בן דב. המאמר עוסק במניעים של המתנגדים לשימוש בסמים.
כמובן שיש לי הסתייגויות אבל אין לי עניין להתווכח עם המסקנות המלומדות של הד"ר הטוב ואחרים כמו התנועה נגד המלחמה בסמים.
יש המון טיעונים שנשמעים הגיוניים לצורך עניין התרת הסמים בחוק. דבר בטוח הוא שעל כל פעולה נכונה שנעשה (כמעט בכל עניין) נמצא שיש נזקים נלווים. אפילו לתרופה מצילת חיים יש נזק מצטבר או תופעות לוואי.

רוב הטיעונים שאני שומע הם שאין נזק בריאותי בשימוש במריחואנה והנזקים של אלכוהול וניקוטין גדולים יותר. זה טיעון דפוק מן היסוד כי זו נבלה וזו טריפה. האם השיקול הוא זה מזיק פחות?
אני חושב על אלה שאינם "משתמשים חברתיים" מבלי להכנס לנזקים בריאותיים כאלה ואחרים, כל אלה שיש להם בעיות חברתיות ממילא.
כבר ראיתי בחיי אנשים בעלי סף גירוי נמוך מאד שהשליטה העצמית היא מהם והלאה גם כשהם פכחים לגמרי, הופכים למפלצות, חיות אדם. ואפשר לראות דוגמא מייצגת במקרה של מעין ספיר ז"ל, "בחור טוב" שרק הריח קצת דבק גרם לשחרור כל השדים האצורים בו.
מה קורה לאותו אדם שמריחואנה "מפסיקה לעשות לו את זה"? – כל כך מוכר לי המשפט החלפתי סם אחד בסם אחר – אצל כל המכורים מגיע השלב הזה מוקדם או מאוחר.
אחת הבעיות היא לזהות מכור פוטנציאלי. גם אם השימוש הראשוני הוא לצרכי "מצב רוח" או "גיבוש חברתי" או הקלה על כאב, יגיע הזמן שבו הכמות אינה מספקת כי הגוף פיתח סבילות, או שעכשיו צריך משהו כדי לרדת ומחר צריך משהו כדי לעלות. אין דרך לברוח מזה.
אני מכיר רבים שאין להם בעיה עם "ג'וינט" בערב או בשבתות וחגים. אבל זה לא פותר לי את בעיית המכורים. אם נהפוך את הנגישות לסם לקלה מאד, אנו בעצם זורקים לכלבים אחרים מתוך אינטרס דפוק.
גם עם הרבים אינם מכורים זה עדיין לא טיעון מספיק טוב כדי להתעלם מכך שיש בעיה עם אחרים.
אני עדיין מפחד מסמים כי אני כבר מכיר מקרוב את הבעיה החברתית שסמים יוצרים לנו והאינטרס הברור של חברה "נורמלית" הוא לא להקטין נזקים אלא לנסות ולעשות הכל כדי למנוע אותם מלכתחילה. בדיוק בשביל זה המציאו חוקים.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
2 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
איתן
איתן
16 בנובמבר 2011 17:21

לא כל מי הגיון הנו הגיוני…
להתנהגות בני האדם יש אולי הגיון אבל לא הגיון הקשור לחוקי הלוגיקה אלא לאין ספור משתנים הקשורים לאישיות, להיסטוריה וכדו'. לכן, להקיש לתרגילי חשובה לוגית למורכבות של המין האנושי זה תרגיל מיותר המחטיא את היכולת להבין את משמעות המסקנות של הדר' הנכבד (כמדומני שהדוקטורט שלו אינו ברפואה ואינו בפסיכולוגיה).

מבקר המדינה
מבקר המדינה
17 בינואר 2007 21:31

מצטער, יש לי בעיה עם אנשים כמו "ד"ר בן דב וחברים".
בעיקר ד"ר בן דב ש"יודע הכל על כל דבר והכי טוב שיש".
הכנסו לאתר שלו ותבינו, האיש (שאינני חולק על היכולות האינטלקטואליות שלו) מעורב בכל דבר שקורה על כדור הארץ.
החל מהודו, אסטרולוגיה וכלה בתורת הקוונטים.
די, בן דב די!