ושוב אתכם – לגליזציה

בשבוע שעבר התפרסם דו"ח ועדת האו"ם לעניין המלחמה בסמים. בדו"ח ישנן המלצות שונות באשר לדרך ההתמודדות עם בעיית הסמים ובכללן בחינה מחודשת של ההתייחסות לסמים קלים (מריחואנה).
ישנם מומחים שממליצים לאפשר על פי חוק את השימוש במריחואנה כדרך להתמודד עם פשיעה ולמנוע הפללה (קרימינליזציה) של משתמשים.

השבוע התכנסה ועדת הסמים של הכנסת לדיון בנושא הלגליזציה של מריחואנה ושוב, בשורה גדולה לא יצאה משם.
החכי"ם שהטריחו עצמם לישיבת הוועדה עזבו את הישיבה לאחר כשעה ונראה היה כי הם באו להשמיע דעתם ופחות לשמוע.
עיקר הדיון נסב סביב סטטיסטיקות ומספרים (כרגיל). יו"ר הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול הציג את עמדת הרשות כנגד הלגליזציה וראינו גם את המתנגדים מצד עלה ירוק עם מספרים משלהם השונים כמובן מאלה שהוצגו יל ידי מר גלר.
עוד כמה סטטיסטיקות מצד נציגי המשטרה, קצת "אני מאמין" של חברי הכנסת שהשתתפו בדיון וזהו.
בקיצור, לא למדנו כלום.

בדיון שכזה, מן הראוי להפסיק ולדבר במספרים וסטטיסטיקות מכיוון שזה יוצר ריחוק מהבעיה. כאשר מדברים על מריחואנה כ"שער לסמים קשים" מחטיאים את המטרה.
הוויכוח העתיק על "האם מריחואנה פותחת פתח למעבר לסמים קשים" אינו רלוונטי יותר. הוא נצחי ותמיד יסתיים בתיקו, משמע תקיעות.

יש כאן רק שאלה אחת רלוונטית, האם זה יהיה צעד נבון להוסיף על מדף הפיצוציות גם מריחואנה?
אז נכון שאנו מכירים כאלה שעישנו מריחואנה, הצליחו לא להסתבך עם החוק ואף מנהלים קריירות מרשימות במגוון תחומים והם אנשים תורמים בחברה.
נכון גם שהאלכוהול הינו סם מזיק ואילו היה מומצא היום, כנראה שהיה כבר ברשימת הסמים האסורים בפקודת הסמים.
הבעיה מתחילה במקום שבו אנו מתעלמים מהנזקים ומתייחסים אך ורק למניעת נזקים אחרים. לא נוכל לעשות השוואות כאלה לעולם כי תמיד נשוב לנקודת ההתחלה וזה מתסכל. כנראה שזו גם אחת הסיבות לכך שישנם כאלה שהרימו ידיים בנושא המאבק בסמים ושוקלים ברצינות את התרת המריחואנה.

לאלה שמדברים על תכונותיו הרפואיות של THC החומר הפעיל, נאמר כי אין בעיה. אין כאן ויכוח על רפואה או תרופות. יש אכן ערך רפואי למריחואנה אז בבקשה הכינו ממנה תרופות.
גם למורפין יש תכונות רפואיות ושימוש לרעה ניתן לעשות גם באקאמול. כל האמור לעיל אינו פוטר אף אחד מלקבל מרשם רופא לפני שהוא קונה תרופה.
אני לא ממש קונה את עניין העישון של מריחואנה רפואית. עישון הורג לא כך? אני לא חושב שהרופא נותן מרשם לגלגל ג'וינטים. זה כבר שיייך לשימוש לרעה בתרופות. כך שהנושא של קנביס רפואי אינו רלוונטי בעצם.

איך לא ינום ולא ישן שומר ישראל? האם יגלגל לו איזה ג'וינט קטן בעמדה למען ישמור על ערנותו? האם אני רוצה שרואה החשבון שלי "ידפוק צינגלה" לפני שהוא מגיש את הדו"ח השנתי שלי? וכן הלאה דוגמאות אין ספור.

לסיום הנקודה הזאת, אני מכיר אישית ומקרוב רבים מאותם נפגעי "סמים קלים" הנמצאים במסגרות טיפוליות ונאבקים על שפיותם. הם הצד הנסתר של הסטטיסטיקה, אלה שקולם לא ישמע בוועדת הסמים של הכנסת. וכשאומרים כי יש אפס מקרי מוות כתוצאה משימוש במריחואנה לעומת הרואין וקוקאין, אני אומר, לכו דברו עם בני משפחות של אלה שנטלו את חייהם בידם בעקבות התקף פסיכוטי או אחר שנגרם ישירות מהשימוש במריחואנה.

ודבר אחר באותו עניין. הד"ר חיים מהל שהוא ראש תחום טיפול ושיקום ברשות למלחמה בסמים הגדיל לעשות ואף ממליץ לשקול את נושא חלוקת ההרואין למכורים, זאת בניגוד גמור לעמדה המסורתית של הרשות.

אני לא מאמין לכך שפשיעת הסמים ירדה ולו באחוז אחד כתוצאה מחלוקת מתדון או סבוטקס. אני כן יודע כי מתדון וסבוטקס זולגים לשוק הסמים וסוחר הסמים הזה הוא לא אחר מאשר מדינת ישראל.ועכשיו מונח לפתחו של סדר היום החברתי שלנו גם נטילת התפקיד המסורתי של הפושר השכונתי והעברתו לידי המדינה.

 

מישהו כנראה מתעייף מהמאבק בסמים ודווקא זה שבידיו הפקדנו את האמון.
מעניין, האם מר גלר יו"ר הרשות יקרא אותו לסדר?

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
7 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
ירון
ירון
13 בפברואר 2012 8:58

אותם "נפגעי סמים קלים" הנאבקים על שפיותם נמצאו בקבוצת סיכון גבוהה מראש. הסמים הקלים היו רק הקטליזטור ורוב הסיכויים שגם ללא שימוש בסמים קלים הם היו מוצאים את עצמם באותו מקום במוקדם או מאוחר. אם תבדוק את המספרים תראה שיש הרבה יותר נפגעי הלם קרב מאשר נפגעי הלם מריחואנה, למרות זאת אף אחד לא מוציא את הצבא או מלחמות מחוץ לחוק. טענה נוספת שלי היא שאותם אנשים יעשנו בכל מקרה, השאלה רק אם הם צריכים להסתיר את מעשיהם ולצור קשר עם גורמים עבריינים שיספקו להם את החומר האסור או יגדלו שיח במרפסת. אני מעדיף שיח במרפסת. דרך אגב, אני מהנדס… קרא עוד »

רביב
רביב
19 באוקטובר 2011 22:04

ידיד יקר, שמחתי שהורדת את הדיון חסר הערך האם מריחואנה מובילה לסמים קשים. תודה. אתה מעלה טענה שאנו מכירים חלק אשר צרכו מריחואנה ולא הסתבכו עם החוק. רוב רובו המכריע של צרכני המריחואנה לא הסתבכו עם החוק, ורוב אלו שכן הסתבכו, פשעם היחידי היה השימוש ולא כל פעילות עבריינית אחרת. מריחואנה לא גורמת לבן אדם להיות פושע ולא מוציאה אותו לרחוב לגנוב כדי להשיג מנת סם. נכון שיש כאלה אשר נפגעים ממריחואנה. מספרם מועט ולא הגיוני להפוך את הרוב המכריע לפושעים ולקלקל את חייהם ע"י הטרדות והשפלות. ניתן לטפל בצורה הרבה יותר הגיונית ונכונה – חינוך- להסביר לציבור את הנזקים… קרא עוד »

מר חופש
מר חופש
4 באוקטובר 2011 1:59

לרמי הנכבד,
זה לא עניינך, וזה לא עניין הממשלה, המשטרה, או כל אחד אחר מה אדם עושה בביתו הפרטי, עם גופו הפרטי. הטיעון הזה של משפחה ויקיריהם של משתמשי סמים – מגוחך. כל אחד רשאי לבחור בחירות שלא פוגעות בגופם ורכושם של אחרים, אם אתה לא מכיר בעובדה הזו – אתה פאשיסט.
אנחנו היהודים אוהבים לבלבל את השכל על חירות, אבל מסתבר שבמדינה שאנו בנינו אין הרבה מיזה…

רמי
4 באוקטובר 2011 7:28
Reply to  מר חופש

אינני יודע איך הבנת שאני מתעניין במה שעושה אדם בביתו. הדיון נסב סביב דעתי על החוק המוצע. לכל אחד יש את החופש לקבל החלטות לעצמו ואין על זה ויכוח. כולנו רוצים לפעמים לשנות חוק כזה או אחר רק כי זה מתאים לנו. עד כאן זה בסדר. לפעמים כדאי לראות את התמונה הכוללת וזו לא ממש נעימה לעין. בסופו של דבר כל אלה שהחליטו לפגוע בגופם ובנפשם מתוך חופש הבחירה הזה, נופלים על המדינה (עלי ועליך) במימון טיפול לכל ימי חייהם. כדאי ללכת לבקר בבתי חולים לחולי נפש, במרכזי טיפול שבהם חוסים תרמילאים, סטודנטים, נערים וכו' שהיה להם את החופש להחליט… קרא עוד »

שלום
שלום
19 ביוני 2011 9:53

חייב לאשר את זה בחוק אני רוצה לעשן בלי כל פעם לחפש סוחר אחר בגלל היובש הארוך בלי לבזבז 300 שקל לאצבע שמספיקה ליומים שלוש מקסימום וגם לא סוג טוב.

לדעתי האישית חייב לעשות תאלכוהול לא חוקי ולאשר את המריחואנה בחוק ככה יהיה פחות קורבנות התמכרות לאלכוהול יותר קשה בנזקים ובגמילה מהתמכרות להרואין וכימעט מסוכנת כמו קראק

ליאורה
18 ביוני 2011 13:19

אתה ממש מפספס את הפואנטה.
בין אם זה חוקי או לא…מליוני אנשים מעשנים…זה אומר דרשני ענק.
האם אני מפריעה/פוגעת בך באיזו שהיא דרך כשאני מעשנת ג'וינט בביתי?
האם בזה שעששנתי ג'וינוט בביתי,לא אנסתי כנשיא לשעבר קצב,לא גנבתי כראש הממשלה לשעבר אולמרט ולא שדדתי קשישים ניתולי שואה כמדינת ישראל…כולה ישבתי בביתי ועישנתי ואז באה המשטרה,5 גברתנים שהפכו לי את הבית ומצאו אולי 20 ג
האם ישנת טוב באותו לילה? ואם זה היה בנך או בתך אצל חברים בזמן הקפיצה?

אז אולי היית מרגיש מה היא טפשות ובורות

מנקים את ישראל משקרים

רמי
18 ביוני 2011 13:36
Reply to  ליאורה

מיליונים גם שותים אלכוהול ועוד כמה מיליונים עשים דברים רעים למיליונים אחרים. אין כאן פואנטה, אלה עובדות חיים. הייתי מרגיש חרא לו בני או בתי היו מעורבים במה שתיארת. לעומת זאת אני מכיר כמה שמרגישים גרוע הרבה יותר מכיוון שיקיריהם נמצאים 6 אמות תחת האדמה והם כבר לא ירדפו על ידי המשטרה. לא ישנתי טוב בלילה, לא כשהתשתמשתי בסמים ולא בשנות ההמנעות שלי מסמים. הטפשות יקירתי אינה נחלת בודדים והאמת המוחלטת לא נמצאת בידי אף אחד מהצדדים, לא המחייבים ולא המתנגדים. גם אני לא בעד דרך טיפול החוק במשתמשי הסמים (הקלים או הקשים) אבל זה עדיין לא ארגומנט מכריע בבואי… קרא עוד »