אהבה והתמכרות

אהבה מפעילה את אותו החלק במוח הקשור גם להתמכרות.

wine-600134_640

הציניקנים של העולם התלוננו זמן רב כי אהבה היא מושג מופשט, משהו ששיך למשוררים רומנטיים ללא תקנה. אבל הרעיון שאהבה היא בסך הכל המצאה תרבותית, מסונכרן עם המחקר העדכני ביותר.

מדעני מוח מאוניברסיטת קונקורדיה בקנדה הראו כי האהבה והתשוקה המינית מפעילים אזורים נפרדים אך קשורים של המוח. נראה בבירור שיש בסיס קוגניטיבי לרגשות אלה, שהם נבדלים זה מזה. הם גם גילו כי החלק במוח האחראי על האהבה הוא אותו אזור במוח שמופעל כאשר אדם הופך להיות מכור לסמים – חוקרים הגיעו למסקנה כי האהבה היא הרגל (habit).

הנוירולוג ג'ים פאוס, יחד עם עמיתיו בארה"ב ושוויץ, ניתחו את התוצאות של 20 מחקרים שונים שבדקו את פעילות המוח. הנבדקים שלהם היו עסוקים במשימות כגון הצגת תמונות ארוטיות או התבוננות בתמונות של אחרים בעלי משמעות בחייהם. לאחר איחוד הנתונים, הפסיכולוגים הצליחו למפות אהבה ותשוקה במוח.

החוקרים מאוניברסיטת קונקורדיה מצאו דפוס בו התשוקה המינית מתפתחת לאהבה בתהליך ליניארי.
החוקרים גילו כי האהבה והתשוקה המינית מפעילים את אותו האזור במוח המופעל על ידי סקס אוו מזון. אהבה בינתיים, מפעילה אזור זה בתהליך של מיזוג. זוהי ההשפעה של הרגשות שיש בהם שיוך למקור רווח או הנאה. כתוצאה מכך, תחושות של תשוקה מינית עשויות להתפתח לאהבה, הם מעובדים באזור אחר במוח – אותו האזור בדיוק המשויך להתמכרות לסמים.

תוצאה זו קצת הפתיעה את החוקרים, אבל נראית בכל זאת הגיונית. אהבה היא בעצם הרגל שנוצר מתוך תשוקה מינית המתגמלת את הרצון. זה עובד באותה צורה במוח כאשר אנשים מתמכרים לסמים.

אבל… זה לא בהכרח אומר שהאהבה דומה להתמכרות לסמים במובן השלילי. אהבה מפעילה מסלולים שונים במוח הקשורים למונוגמיה וגם בחיזוק הקשר הזוגי. החוקרים גם מציינים כי כמה אזורים במוח למעשה פעילים פחות כאשר אדם מרגיש אהבה מאשר כאשר הוא חווה תשוקה. בעוד לתשוקה המינית יש מטרה מאוד מסוימת, אהבה היא מופשטת ומורכבת ופחות תלויה בנוכחות הפיזית של מישהו אחר.

אז אל תרגיש/י רע בפעם הבאה שאת/ה חש/ה רגשות תשוקה, זה רק המוח שלך שבעצם מתקבע על משהו קצת יותר עמוק. ואתם שעדיין ציניקנים בכל הנוגע לאהבה, כל זה אולי קשקוש ואין לנו מושג ירוק על אהבה, כך או כך כולנו עדיין מכורים לאהבה.

מקור: I09

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
4 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
Shlomi Tzuk on Facebook
30 ביוני 2012 12:14

בהתמכרות כמו בהתמכרות יש רק נפילות :+)

נרקיסית
נרקיסית
22 בספטמבר 2013 19:36

אלוהים לא רק רקח את הסם "אהבה" הוא כרך אותו בתשוקה. וכדי להפריד בין השניים אני חייבת את אלוהים.

Rami Shai on Facebook
30 ביוני 2012 11:53

חברה הפנתה את תשומת ליבי לכך שבשפה האנגלית "להתאהב" to fall in love פירושו "ליפול לאהבה"

Shlomi Tzuk on Facebook
29 ביוני 2012 18:03

הסם הכי חזק שיש סם החיים הסם שאלוהים בכבודו ובעצמו רקח