הכחשה ודחיינות

לא שמעתי, לא ראיתי, לא דברתילמה אנשים נבונים מוכנים להתעלל בעצמם על ידי צריכה לא מבוקרת של אלכוהול או סמים? האם הם לא מבינים את הנזק?. התשובה היא לפעמים כן ולפעמים לא. יש שרואים את הסכנה אך בכל זאת נופלים במלכודת האג'נדה הלא המוצהרת שעל פיה הם מתכוונים להפסיק, אבל רק אם אין שום טרחה מיוחדת הכרוכה בהפסקה. אחרים ממשיכים להונות את עצמם בהאמינם שהם יכולים לשתות או להשתמש ולהתמסטל בלי לשלם מחיר על כך. אחרים חושבים שהם יהיו אומללים ללא הסוטול, כל מה שהם עושים, שתייה או שימוש בסמים מכוון להקלה מיידית אל מול כאבי החיים ותוצאת ההתמסטלות שלהם לא נלקחת בחשבון כלל.

סינון המציאות דרך הפילטר של חשיבת ההתמכרות הוא כמו להסתכל על העולם מתוך בקבוק עכור, אתה מאמין כי מה שאתה רואה הוא אמיתי ועם זאת, אתה תקוע בתוך בקבוק. רק אם אתה מתנהג כאילו אתה מאמין שאתה יכול לעשות משהו כדי לשנות, תוכל להתחיל לבחון את המקום שבו אתה נמצא. מתוך כך ומתוך הכרה בבעיה והנכונות להודות בה ניתן לשנות דפוסי חשיבה מקובעים ולזהות את פתח היציאה מהבקבוק.

הכחשה היא מלכודת עצמית
כולנו פועלים בתוך מערכות אמונה שונות או מסגלים לעצמנו חשיבה מקובעת. חלקם עושים לנו יותר נזק מתועלת. לדוגמה, אם אנו מכחישים משהו, לא יהיה לנו מושג איך הוא נראה או מרגיש או מה משמעותו לגבינו. בקיצור, איננו יכולים להכיר את מה שאיננו רואים.

ההכחשה מסווה את הבעיה. אתה לא רואה או לא מודה בבעיה ואתה מוכן לריב עם כל העולם כדי להימנע מתחושת האשמה. התהליך הינו אוטומטי. ואיך אתה יכול לדעת אם אתה במלכודת הכחשה? אם אתה חושד שאתה בהכחשה, אתה כנראה בהכחשה.

החסרונות של שתייה או שימוש בסמים בדרך כלל עולים על היתרונות שלהם. העלות של אלכוהול וסמים יכולה לשאוב את הכסף שלך, לחסל את מערכות היחסים המשמעותיות בחייך, לגרום לך לבעיות עם החוק ובעיות בריאות שלעיתים אינן הפיכות.

אם אתה מרגיש חוסר אונים כמו אדם הקשור למסילה בעוד הרכבת דוהרת לעברו ואם אתה מסוגל לחבר את הנקודות בין שימוש בסמים והתוצאות שלהם, אין לך דרך להכחיש את הבעיה.

חוסר יכולת וחוסר אחריות
ההכחשה כמו דחיינות הן מכשול בדרך להתמודדות. בעוד ההכחשה משמשת להעלמת הבעיה, הדחיינות נעוצה בחסרון העצלות, אתה מודע לבעיה אך תמיד נדמה לך שמישהו אחר יעשה את העבודה עבורך או ששום דבר לא יקרה אם תתמודד עם הבעיה מחר או בשבוע הבא. ההכחשה מתבטאת בחוסר היכולת והדחיינות בחוסר אחריות.

כשאתה לוקח אחריות על הרגלי ההתמכרות שלך, אתה יכול להתחיל לחתוך את השורשים שתומכים בענפים הקוצניים של התמכרות. הדרך להתגבר על ההכחשה היא לא לדחות את היציאה לפעולה.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
2 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
מכללת ספיר - סטודנטים שמים לב

ההכחשה היא האויב מספר אחד של האדם
כשאנו מתכחשים לעצמנו אנו פוגעים בהחלמה שלנו

אלי ושרית סיסו סיסו
22 ביולי 2013 9:12

"הדרך להתגבר על ההכחשה היא לא לדחות את היציאה לפעולה."

תודה.