נלוקסון, התרופה שעשויה להציל ממנת יתר

כשבעים אלף בני אדם מתים מדי שנה כתוצאה של מנת יתר של סמים אופיואידים כגון הרואין, מורפיום ומשככי כאבים כדוגמת אוקסיקודון.
אוקסיקונטין

ארגון הבריאות העולמית של האו"ם (WHO) פרסם הנחיות חדשות שנועדו להקטין את מקרי המוות הקשורים למנת יתר מסמים ותרופות נגזרות אופיואידים. סמים אלה מכסים מגוון רחב של תרופות החל במורפיום והרואין ועד משככי כאבים כגון אוקסיקודון. שגובים את חייהם של כמעט 70,000 בני אדם כל שנה .

המלצות הארגון הם להנגיש יותר את תרופת הנלוקסון (נלטרקסון) שהיא יחסית זולה. תרופה זו יכולה להפוך לחלוטין את ההשפעות של מינון יתר ולמנוע מקרי מוות כתוצאה מכך.
על פי ארגון הבריאות העולמי, כיום רק 10 אחוז מכ-15 מיליון בני אדם ברחבי העולם הסובלים מתלות באופיואידים מקבלים טיפול.

מספר מינוני היתר בנגזרות האופיואידים עלה בשנים האחרונות, בין השאר בשל שימוש גובר בטיפול על ידי אופיואידים בכאב כרוני.
בשנת 2010 נרשמו בארה"ב לבדה, 16,651 מקרי מוות כתוצאה ממנת יתר של אופיואידים בתרופות מרשם.

הארגון קובע כי יש לדאוג לכך שתרופת הנלוקסון תהיה זמינה לאנשים שבסבירות גבוהה נמצאים בסיכון למנת יתר של אופיואידים, כמו גם הכשרה רחבה לטיפול במקרי מנת יתר. תרופת הנלוקסון יכולה להנתן בהזרקה או בטיפות אף ויש לה השפעה מינימליות על אנשים שלא השתמשו באופיואידים.

על פי דו"ח הארגון, מספר תוכניות ניסוי שנעשו במקומות שונים בעולם הראו כי מתן נלוקסון לאלה הנמצאים בסיכון של מנת יתר, בשילוב עם הדרכה על השימוש בנלוקסון וטיפול החייאה, הפחית באופן משמעותי את מקרי המוות כתוצאה ממנת יתר.
סקר שנערך לאחרונה בארצות הברית מצא כי הפצה של כ -50,000 ערכות נלוקסון באמצעות תוכניות למניעת מינון יתר, עזרה ביותר מ -10,000 מקרים להציל בני אדם שסבלו ממנת יתר.

מדיניות של מתן נלוקסון לאנשים בסיכון גבוה כמו גם לכאלה שעשויים להיות בסיכון, מיושמת בסקוטלנד מאז 2011 וכן במספר מדינות בארצות הברית. גם אירלנד הודיעהכי היא מאמצת גישה זו כמדיניות לאומית.

רוב האנשים התלויים באופיואידים הם מה שנקרא "משתמשים שלא כדין", הכוונה היא לסמי רחוב ונגזרות ההרואין. אך כיום ניתן לראות כי נתח גדל והולך של שימוש באופיואידים הוא על ידי תרופות מרשם. ב -10 השנים האחרונות היתה מגמה של שימוש בתרופות מרשם מנגזרות האופיואידים לטיפול בכאבים שאינן מחייבים דווקא תרופות מסוג זה כגון כאבי גב למשל.

בשנת 2012, המועצה הכלכלית והחברתית של האו"ם (ECOSOC) קראה לארגון הבריאות העולמי בשיתוף עם משרד האו"ם לסמים ופשע (UNODC) לספק ייעוץ והכוונה המבוססים על ראיות מדעיות על מנת למנוע תמותה ממנת יתר של סמים בכלל ובאופיואידים בפרט.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
Flynn Mcdaniel
Flynn Mcdaniel
29 בפברואר 2024 20:09

This blog post has left us feeling grateful and inspired