מחקר קובע כי נוירונים מסויימים במוח הם האחראיים להתמכרות לניקוטין

עד עכשיו ידענו שהתמכרות לסמים פועלת בשתי מערכות נפרדות במוח. מערכת התגמול שפועלת כאשר אדם משתמש בסמים, ומערכת הדחק שמופעלת בעת הפסקת השימוש.

מחקר חדש קובע שיש נוירונים מסוימים במערכת הגמול של המוח שפעילים בעת עישון סיגריות (ניקוטין) והן בשעת הפסקת העישון.

החוקרים במכון סקריפס סן דייגו קליפורניה (Scripps Research Institute) טוענים שנוירונים אלה עשויים להיות פעילים בתגובה לחומרים ממכרים אחרים. מחקרם מתפרסם בכתב העת Nature Neuroscience.

אם נוכל למצוא דרך לכוון את אותם נוירונים בבני אדם, יתכן שנוכל להפחית את תחושת ה"היי" המיוצרת על ידי הניקוטין ולהפחית את תסמיני הגמילה.

החוקרים מקווים כי המחקר שלהם יסייע לפיתוח תרופות או טיפולים גנטיים שבהם יתאפשר למקד את הנוירונים. הסברה היא כי אותו אזור במוח שבו נמצאים הנוירונים נקשר בעבר רק עם מערכת הגמול במוח ולא עם מצבי דחק. כיום ידוע כי תאי עצב מייצרי הדופמין הם מוליך עצבי הקשור להנאה.

בשלב הבא, צוות המחקר בחן את תפקיד הנוירונים האלה בהתמכרות לניקוטין על ידי לימוד דגימות מוח של עכברים וחולדות שפיתחו תלות בניקוטין במידה שוות ערך לאדם שמעשן שתי חפיסות סיגריות ביום.
התוצאות גילו כי תאי העצב מייצרי דופמין הופעלו במהלך ההמנעות מניקוטין, ומבחינת דגימות מוח של בני אדם נמצא כי אותם נוירונים קיימים גם אצלם.

לדעת החוקרים, משנמצא הקשר בין מערכות הגמול והדחק, צריך לחשוב על שתי המערכות כ"מערכת מוטיבציה" אחת. מערכת הגמול מייצרת הדופמין מעודדת את העישון, ואילו מצב הדחק בנסיגה דוחף אותם לחזור ולעשן.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
12 בדצמבר 2014 9:31

יש לי מלא כאלה ניורונים