הקשר בין העדפת ילדים לשימוש בסמים

פרופסור אלכס ג'נסן מאוניברסיטת בריגהם יאנג ניתח 282 משפחות עם אחים בגיל ההתבגרות במחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Family Psychology.

לפני שתבררו מי האח או האחות המועדפים במשפחה שלכם, כדאי שתדעו מה אומר המחקר העדכני ביותר.
אפליה בתוך המשפחה היא נושא מאד מורכב, אבל מהמחקר הזה אפשר לקחת כמה נקודות כלקח חשוב.

 

האם זה באמת משנה?
כן, לפחות לכמה משפחות. המחקר בחן את תפיסת היחס המועדף בסוגים שונים של דינמיקה משפחתית. במשפחות בהן בני המשפחה אינם קרובים מאוד זה לזה, משפחות שנקרא להן "מנותקות", נמצא כי בני המשפחה הפחות מועדפים היו מועדים יותר לשימוש באלכוהול, סיגריות וסמים בהשוואה למועדפים.

 

במשפחות המנותקות, ילדים שתפסו עצמם כמשנים למועדפים היו בסיכון גבוה פי שניים להשתמש באלכוהול, סיגריות או סמים. ובמשפחות בהן היו ילדים מועדפים באופן ברור, התוצאה דרמטית יותר. הילדים הפחות מועדפים היה בסיכון גבוה פי 3.5 לשימוש בחומרים לעומת הילדים המועדפים.
במילים אחרות, במשפחות מנותקות הבעיה גדולה, אבל אפליית הורים והעדר תמיכה ואהבה אף מגדילות אותה.
במשפחות המנותקות שבהן התגלתה אפליה, לא רק שסבירות לשימוש בחומרים היה גבוה, זה אף הסלים.
אם הם כבר עישנו הם גם גילו נטיה לשתיית אלכוהול. ואלה שכבר שתו ועישנו, היו ברף הגבוה של סבירות לשימוש בסמים.

כששואלים אנשים מיהו בן המשפחה המועדף, מתברר כי התפיסה שלהם לעתים קרובות אינה תואמת את המציאות. אבל מתוך כך ניתן להבין כי נקודת הראיה הסובייקטיבית היא המשמעותית..
זה לא רק הדרך ואופן ההתייחסות השונה, אלא איך הילדים במשפחה תופסים את היחס הזה. גם במקרה שבו ההורים התייחסו לכל ילד בצורה שונה, ההבדלים ביחס לא היו קשורים לשימוש בסמים אלא תפיסת הילדים את מעמדם.

מה עושים?
הראה אהבה שלך לילדים שלך, אין כזה דבר "יותר מדי אהבה". יותר חום ותמיכה ופחות קונפליקטים. בהתבסס על נתוני המחקר, הקשר בין שימוש בסמים ואלכוהול לאפליה במשפחה לא היה קיים בקרב משפחות תומכות שמגלות עניין אחד בשני.
מומלץ לגבות ולתמוך בילד כשהוא בעצם בונה את זהותו על פי המאפיין הייחודי שלו. כל ילד ככל שהוא מתבגר, מפתח את תחומי העניין שלו ומגבש זהות עצמית. אם תוכל להעריך ולכבד את זה ותתמוך במה שהוא רואה כזהות העצמית שלו, הדבר רק יגרום לו להרגיש אהוב יותר מאלף מילים שתוכל לומר.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments