תרופה חדשה עשוייה להפחית נזקי אלכוהול

אם אנו מקבלים את העובדה כי שימוש לרעה באלכוהול כנראה ימשיך, יהיה זה אך הגיוני כחברה לנסות ולטפל בתופעה בכל דרך שנוכל.

תרופה שיכולה להפחית את תופעות הלוואי המזיקות של שתייה מוגזמת (במיוחד על ידי בני נוער), פותחה בהצלחה ונבדקה על ידי צוות של מדענים אירופיים במחקר שנעשה על ידי פרופ' מייק פייג' והד"ר קרל המינג מאוניברסיטת האדרספילד. לדברי החוקרים יש בתרופה פוטנציאל לדרכים חדשות לטיפול באלצהיימר ומחלות נוירולוגיות אחרות הפוגעות במוח.

המפתח לפריצת הדרך הוא תרכובת שפותחה על ידי פרופ' פייג' ועמיתיו באוניברסיטת האדרספילד אשר נקראת "אתאן בטה סולטם". צורה יעילה של תרופה שנכנסת בקלות לזרם הדם לפני שהתרופה מעובדת על ידי הגוף לצורתה הפעילה.
קשה לתרופות להיכנס למוח בגלל "מחסום דם-המוח".מצד אחד זה מנגנון ההגנה הטבעי של המוח, אך מצד שני מהווה מכשול אדיר לטיפול התרופתי במחלות נוירולוגיות.

מדענים מאוניברסיטאות בלובן בבלגיה, פירנצה באיטליה והאדרספילד בבריטניה, גילו שכאשר "אתאן בטה סולטם" ניתן לחולדות שנמצאות תחת משטר "שתייה מוגזמת", התרופה מפחיתה את אובדן תאי המוח שנגרמים כתוצאה משתייה כבדה שמובילה לסימפטומים כמו זיכרון ירוד. תופעות אלה עלולות לגרום לנזק לטווח ארוך במיוחד לבני נוער שהמוח שלהם עדיין בתהליך של התפתחות.

הממצאים של צוות המחקר שזכה למימון של האיחוד האירופי לפרויקט, מתפרסמים במאמר חדש שפורסם על ידי מגזין "אלכוהוליזם ותלות בסמים".

הוכח כיצד תפקודי מוח לקויים כתוצאה מאלכוהול המלווים באובדן של תאים במוח. מושפעים פחות או חוזרים למסלולם אצל חולדות שקיבלו "אתאן בטה סולטם".
פרופ' פייג' אומר:

אחד הדברים שהאלכוהול עושה הוא הרס של חלק מתאי המוח שחשובים לניווט והתמצאות, אבל השילוב של אלכוהול והתרכובת שלנו יכולים להתגבר על הנזק זה.

הוא מסביר כי המוח מגן על עצמו באמצעות "תאי גלייה" אשר גדלים בעת החשיפה לאלכוהול במינון גבוה. אבל שילוב של התרופה עם השתיה באותו הזמן, הראה ירידה ברמות של תאי גלייה אלה.

שיתוף הפעולה המחקרי הזה נמשך כבר כעשר שנים. הפרויקט ממשיך ועשוי למצוא תרופה אף יעילה יותר בטווח הארוך. יש אפשרות כי תרכובות כאלה יוכלו לעזור בטיפול במחלות כמו אלצהיימר ודמנציה שגם הן נגרמות כתוצאה תאי מוח.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments