תחלואה או אבחנה כפולה – התמכרות ומחלת נפש

אבחנה כפולה, מתייחסת למצב בו אדם מתמודד עם שתי בעיות. בריאותו הנפשית בנוסף לבעיית התמכרות באותו זמן. לפעמים אדם מתמודד עם יותר מבעיה נפשית אחת כמו דכאון וחרדה, כמו גם השימוש בסמים שעשוי להקיף סוגי סמים שונים.

arrowעל פי האיגוד הלאומי של מחלות הנפש בארה"ב (Nami), ל-37 אחוז ממשתמשי האלכוהול ול -53 אחוז ממשתמשי הסמים, יש מחלת נפש רצינית אחת לפחות.
בישראל עדיין אין נתונים סטטיסטיים בדוקים להיקף הבעיה אך הנסיון של העשור האחרון מראה כי האבחנה הכפולה היא מצב שכיח הרבה יותר מחשבנו קודם.

אדם עם בעיה בתחום בריאות נפש עשוי לפנות לחומרים כמו אלכוהול או סמים ולפעמים שניהם, כדי לקבל הקלה מהסימפטומים של המצב הנפשי שבו הוא נמצא. סמים ואלכוהול יכולים להשליט סדר גם אם באופן זמני, בכאוס המתחולל במוחו של אותו אדם.
הבעיה היא שלמרות שאלכוהול, סמים והתנהגויות אחרות עשויות להסיח את דעתו מהבעיות הנפשיות, הוא מפתח בעיית התמכרות שמסבכת את המצב ואף מחמירה את המחלה.

ישנם רבים שעוסקים בסוגיית הביצה והתרנגולת. האם הסמים מעוררים את מחלת הנפש או שמחלת הנפש מעודדת את ההתמכרות כשהסם מהווה מעין תרופה עצמית?
בסופו של דבר זה ממש לא חשוב, אך מרגע שאובחנה בעיה, נשאלת שאלה אחת. מה עושים בקשר לזה?

קשה לקבוע במדויק אם אדם מתמודד עם מצב של אבחנה כפולה, אלא אם כן בעיית השימוש בסמים טופלה קודם. האבחון הוא קריטי לקביעת הטיפול הנכון במיוחד אם מדובר במחלה שהטיפול בה כרוך בטיפול תרופתי.
מכיוון שהשימוש בסמים יוצר מיסוך שמקשה לאבחן דרכו, יש צורך לעבור תהליך דיטוקס של ניקוי הגוף מהסמים, תהליך שעשוי להמשך בין שבוע לשבועיים (תלוי בסוגי הסמים).

מרגע שהבעיה אובחנה ונקבעה, הטיפול צריך להיות עבור שתי הבעיות באותו הזמן ובאותו המקום.
כדי לעשות זאת בצורה בטוחה, חשוב לבחור מוסד טיפולי שברשותו רישיון לטיפול בהתמכרות לסמים ובמחלות נפש. משמעות הדבר היא כי הצוות הטיפולי כולל מומחים לטיפול בהתמכרויות בנוסף לצוות שהוכשר לטיפול בבעיות נפשיות ובפסיכיאטר.

ישנן אופציות טיפוליות לטווח הקצר הכוללות טיפול דיטוקס ולאחר מכן המשך טיפול בקהילה. אם על ידי רופא מטפל או מסגרות יום. הבעיה היא בשימור מצב ההמנעות מסמים לאורך זמן.
הטיפול לטווח הארוך הוא במסגרת פנימייתית שיוצרת מעגל תמיכה וסביבה נקיה מסמים. המטופל לומד לאורך זמן לסמוך על הטיפול התרופתי ולהגיע למצב של איזון נפשי לאורך זמן רב. ההרגלים שהמטופל מקבל נטמעים ועוזרים לו לשמור על פכחון גם כשהוא חוזר לסביבה הרגילה שלו.
חלק גדול בהחלמה מהתמכרות וטיפול בבעיות הנפש הוא תמיכה בטפול עוקב טיפול. תמיכה זו מסייעת לשמור על השגי ההחלמה ומסייעת במניעת נסיגה לדרכי חשיבה והתנהגות לא בריאים. על כן יגיע כל מטופל לוועדת סל שיקום שתאפשר לו לקבל את מגוון השרותים הניתנים לנכי נפש בקהילה.

מרכזי טיפול פנימייתיים לטיפול בתחלואה כפולה (במימון משרד הרווחה ושרותי הבריאות) הם: יחידת שילוב בקהילה הטיפולית אילנות, כפר איזון ויחידת תכנים בקרית שלמה.
בנוסף, קיימות מחלקות טיפול במרכזים הרפואיים: לב השרון, שער מנשה ואברבנאל.

על פי  צו ביטוח בריאות ממלכתי, שרותי בריאות הנפש יהיו באחריות קופות החולים ולא באחריות משרד הבריאות החל מתאריך 1/7/2015 ואילך. לעומת זאת כל נושא הגמילה מסמים ישאר בידי משרד הבריאות.

ביולי 2014 פורסם מסמך שנכתב על ידי פלורה קוך דוידוביץ לבקשת חבר הכנסת מוחמד ברכה, יו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול של הכנסת, ועניינו הטיפול במכורים לסמים הסובלים ממחלת נפש לאחר העברת שירותי בריאות הנפש מאחריות משרד הבריאות לאחריות קופות-החולים ביולי 2015.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments