ההכנסות ממיסוי המריחואנה בקולורדו נמוגים בעשן

מומחים חזו כי שוק המריחואנה החוקי יניב יותר מ -70 מיליון דולר במסים, מה שגרר ציפיות גבוהות להחזרי מס לתושבים. אבל זה לא קרה.

מבחינת תושבי קולורדו, המספרים עגומים למדי. התכנית שלוותה בתקשורת סנסציונית והבטחות להחזרי מס לאזרחים עקב צפי להכנסות גדולות ממיסוי המריחואנה, אינה עובדת.
המספרים מראים כי המדינה אספה 44 מיליון דולר במיסים ממריחואנה בשנת 2014, 25 מיליון דולר פחות מהצפוי. עכשיו תוהים כולם, איפה הכסף?

הבלגן התחיל עם מאמר בעיתון Associated Press מקומי, שהזכיר החזרי מס של המדינה אך לא הבהיר כי לא מדובר בהכנסות ממריחואנה. זמן קצר לאחר שהסיפור החל לרוץ, יצא הטיימס בכותרת שאמרה כי אם קולורדו מרוויחה כל כך הרבה ממיסוי מריחואנה היא צריכה להחזיר חלק לתושבים.

תוך ימים, הסיפור המשיך דרך מאמרים ב-Huffington Post ואחרים, והסאגה "דיבידנד בדל הג'וינט" זכתה לדיווחים על כך שהשנה "המוצלחת" תוביל להחזרי מס שינועו בין 30  ל -100 מיליון דולר.

החזרי מס מחוץ למס הכנסה הוא רעיון חדשני ונדיר עבור רוב האנשים, וכאשר בשילוב עם ההיסטוריה שנעשתה כדי להכשיר מריחואנה, יש כאן סיפור מעניין.

חלק מהבעיה עם סיפור החזרי המס בכל הקשור למכירות מריחואנה הוא שרק חלק קטן ממנה נכון. במדינה שבה מגבלות המס הם מהמחמירות ביותר בארה"ב, החזרים נלקחים בחשבון כאשר הכנסות המדינה ממסים תואמות להערכות המצב. בשנת 2014, בשל עלייה קלה במשק, ההכנסות הכוללות היו גבוהות יותר.
כאשר מסתכלים על מיסי הקנאביס במדינה, לא קשה להבין מדוע מיסי המריחואנה בקולורדו תלולים. מכירת חשיש גוררת ארבעה סוגי מס: מס בלו, מס מכירה רגיל, מס מכירה מיוחד (לקמעונאים) ומס עירוני מיוחד. כל זה מסתכם בכ-30 אחוז.

אחת התיאוריות גורסת כי חובבי גראס רבים הסתכלו על המספרים והחליטו להישאר עם תוכניות המריחואנה הרפואית או עם סוחרי הרחוב המוכרים שלהם.
מריחואנה רפואית בקולורדו אינה כפופה לכל מס מכירות מיוחד, מה שהופך אותה זולה יותר. בנוסף, השירות האישי הניתן לחולי מריחואנה רפואיים בכל בית מרקחת עושה את התהליך לקל יותר.

מושל המדינה ותחזיותיו של המחוקק היו כל כך גבוהים, אולי כי הם הרגישו צורך להראות הטבות מס גדולות כדי להצדיק את מעורבותם במתן הכשר חוקי למריחואנה.

תחזיות גבוהות או לא, העובדה היא שתושבי קולורדו קנו פחות מריחואנה מהצפוי. אז אחת מהשתיים, או שהם משתמשים פחות או שהם קונים במקום אחר. ההנחה היא כי האפשרות השניה סבירה יותר.

נכון להיום מדובר בחוויה לימודית למדינה. ישנם שטוענים כי לא הכסף חשוב אלא השינוי בסדרי העדיפויות של הממשל. היבט המס לא צריך להיות הדאגה העליונה. ועדיין איש אינו יכול לנבא לאיזה כיוון זה יכול להתפתח.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
סתם
סתם
20 במרץ 2016 9:36

עישנו את המיסים -:)