קפטגון, הסם שמתדלק את מלחמת האזרחים בסוריה

לפני קצת יותר מחודש, שמענו על בן לנסיכי הכתר הסעודי שנתפס בלבנון עם שני טון של קוקאין וכדורי אמפיטמין מסוג קפטגון. עכשיו כבר יודעים כולם כי מלחמת האזרחים בסוריה מתודלקת על ידי אמפיטמינים.

arrowככל שסוריה שוקעת עמוק יותר ויותר לתוך מלחמת האזרחים, מתחילות לצוץ ראיות לכך שהסכסוך האכזרי והעקוב מדם שהותיר יותר מ-150,000 מתים וכמיליון עקורים, מונע על ידי יצוא וצריכה של כמויות גדולות של סמים לא חוקיים.

חקירות נפרדות שנעשו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס ומגזין Time מצאו כי הסחר באמפיטמין קפטגון (Captagon) מתוצרת סוריה, נצרך באופן נרחב במזרח התיכון, אך כמעט שאינו מוכר במקומות אחרים. ההכנסות מיצור ויצוא הסם מוערכות במיליוני דולרים וחלקם כמעט בוודאות משמש למימון נשק, ואילו לוחמי כל הצדדים פונים לממריץ כדי להעזר בו להמשך הלחימה.

לדברי משרד האו"ם לסמים ופשע, סוריה שימשה כבר מזמן כנקודת מעבר לסמים שהגיעו מאירופה דרך טורקיה (גם לבנון) ויועדו למדינות המפרץ העשירות. אבל הכאוס, העדר חוק וסדר, קריסת התשתיות במדינה וריבוי הקבוצות החמושות, הפך את סוריה למרכז ייצור סמים גדול.
ייצור הסמים בבקעת הלבנון שהיא מרכז מסורתי לייצור סמים, ירד ב- 90% מאז 2011, ירידה המיוחסת במידה רבה לייצור בתוך סוריה.

קפטגון הוא שם הסימן המסחרי ל-fenethylline, ממריץ סינתטי שהופק לראשונה ב-1960 לטיפול בהיפראקטיביות, נרקולפסיה ודיכאון, אך נאסר ברוב המדינות בשנת 1980 בשל היותו חומר ממכר. הסם הוא זול ופשוט לייצור, תוך שימוש במרכיבים קלים להשגה.
התופעות האופייניות של הקפטגון הן כשל סם מעורר של מעורר המפיק סוג של אופוריה. צורך מועט בשעות שינה, ירידה בתיאבון ואנרגטיות.

הלוחמים המעורבים בסכסוך הסורי, (למעט קבוצות אל קעידה הצמודות לפרשנות מחמירה של החוק האיסלמי), עושים שימוש נרחב בסם במהלך קרבות ארוכים ומפרכים והוא אף מחלחל אל האוכלוסיה האזרחית הבלתי מעורבת והנואשת של סוריה.

קולונל ע'סאן חמאס א דין, ראש יחידה לאכיפת סמים בלבנון, שבה נתפסו יותר מ-12 מיליון טבליות קפטגון בשנה שעברה, אמר כי רוב הסמים מוסתרים על משאיות שעוברות מסוריה ללבנון ומשם הם נשלחים למדינות המפרץ . לדבריו, רוב הכספים משמשים למימון המורדים נגד אסד בתוך סוריה.
מומחים אמריקנים למזרח התיכון מציינים כי לפחות קבוצה אחת במימון איראני, הקשורה לחיזבאללה, משכשכים עד מתניהם בכספי סמים כדי לסייע למשטר אסד כנגד המורדים.
השימוש באמפיטמינים ומעוררים אינו דבר חדש. האסאסינים (חשישיים) מהמאה ה-12 היו מסדר של לוחמים רוצחים שהיו תחת השפעת חשיש, ומכאן נטבעה המילה Assassin (רוצח).
ידוע גם כי יחידות עילית של הצבא האמריקאי השתמשו בסמים ממריצים כחלק מתורת הלחימה עוד משנות השבעים של המאה הקודמת ( ע"ע וייטנאם).

בחודשיים האחרונים נחשפה מעורבות של נסיכי הכתר הסעודיים בסחר בסמים. האחד נתפס בלוס אנג'לס כשהוא משתמש בקוקאין. והשני נתפס בלבנון כשבכליו מעל 2 טון של קוקאין וכדורי קפטגון המיועדים לסעודיה. בסעודיה קיים עונש מוות על שימוש וסחר בסמים ומעניין כיצד יתייחס המלך אל שני בניו (מתוך 42) הסוררים.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments