בוליביה וגידול קוקה

בפגישת ועדת הסמים של האו"ם השבוע החזיק הנשיא הבוליביאני אוו מוראלס עלה קוקה בידו והגן בלהט על מסורת לעיסת הקוקה כדי לדחוק בארגון לשנות את החלטתו כנגד התרת גידול צמח הקוקה בארצו.
עלי הקוקה שהם המרכיב המרכזי ביצור קוקאין, הוכרזו כחומר בלתי חוקי בישיבה אחת בשנת 1961 שבה הוכרזה האמנה כנגד גידולי צמחים המשמשים בתעשיה הנרקוטית ביחד עם הרואין ואחרים.

אני מבקש סיוע מהקהילה הבינלאומית לתיקון שגיאה היסטורית שגרמה עוול לאנשים בבוליביה כאשר אושרה האמנה בשנת 1961, אמר מוראלס בוועידה ה־55 של נציבות הסמים הנרקוטיים שנערכה בווינה אוסטריה. בוליביה פרשה מוועידת הסמים אך הצהירה כי תחזור אליה ברגע שתבוטל ההחלטה ההיסטורית.

מוראלס היה ראש איגוד החקלאים מגדלי הקוקה בבוליביה טרם הבחרו לנשיאות.הוא אמר כי ארצו הקצתה 20 מיליון דולר במחלמה כנגד הסחר בקוקאין אך מגדלי הקוקה המסורתיים אינם סוחרים או צרכני סמים. אני רוצה להדגיש כי בוליביה פועלת באחריות מלאה בכל עת אמר מוראלס. עלי הקוקה משמשים רבים באזור הרי האנדים כנגד דיכאון ברפואה האלטרנטיבית.

מוראלס אמר עוד כי עלי הקוקה במצבם הגולמי אינם יכולים להחשב כסם משכר ומדגיש כי ללעיסת הקוקה הייתה מטרה רפואית לגיטימית במשך מאות שנים.
יש לציין כי הקוקה נחשב מקודש זה מאות שנים לתושבי האנדים בבוליביה אך כמובן שבהיותו המרכיב העיקרי בסם הקוקאין הוא אינו חוקי לא למטרות מרפא או אחרות ובחמישים השנים האחרונות לפחות הוא אסור כמעט בכל מדינות העולם.

בוליביה היא כיום מפיקת הקוקה השלישית בגודלה בעולם אחרי קולומביה ופרו ולדעת מוסדות האו"ם לענייני סמים ופשע יש לה הרבה מה להרוויח אם הקמפיין שלה להשגת לגיטימציה לגידול קוקה יצליח.

כיום יש היתר חוקי חובק עולם למכירת משקאות אנרגיה ואף משחות שיניים שמשתמשים בשם "קוקה" ובעבר אף נוצרו עם רכיבי קוקה בתוכם ודי להזכיר את המשקה המפורסם בעולם "קוקה קולה" שבתחילת דרכו אף הכיל מרכיבי קוקה בטרם הוצאו אל מחוץ לחוק.

נכון להיום, הסיכוי לשנות את החלטת האו"ם משנת 1961 נראה קלוש ביותר וכנראה שהאיסור עדיין מקובל על דעת כל המדינות המשתתפות בוועידה זו.

נשיא בוליביה נואם

מקור: CNN

כשם שלעיסת עלי הגת המוכרת במקומותינו הינה מסורת ויש המהללים את תכונותיו המופלאות של צמח הגת כך גם לעיסת עלי הקוקה והכנת משקאות "אלים" הינה מסורת בת מאות שנים באזורי האנדים בדרום אמריקה.
במאה התשע עשרה משעמדו במערב על תכונותיו של עלה הקוקה (כמו גם צמח הפרג) החל גם היבוא שלו אל ארה"ב וארצות מערב אירופה.
בתחילה היה השימוש אכן רפואי אך כמו בכל שימוש לרעה בתרופות היה מי שמצא דרך להפוך את העלה התמים לכאורה למשהו מרוכז ותכליתי הרבה יותר.
בתחילת המאה העשרים כאשר ארצות הברית של אמריקה אסרה את היבוא, הפך יצור ושיווק הסמים ללא חוקי. מצד אחד שילמו האמריקאים כסף רק לחקלאים כדי שלא יגדלו את הקוקה ומצד שני האיסור בחוק העלה את מחיר הסם ברחוב.
נכון להיום האו"ם מסייע כספית למדינות יצואניות בקוקה על מנת להלחם בגידול הלא חוקי ויתכן כי מדובר בסך הכל בתרגיל דיפלומטי שתכליתו הוא העלאת התעריף.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments