סמים סינטטיים – מגיפה עולמית

בשוק הסמים העולמי קיימים כיום מאות סוגי סמים סינטטיים שתכליתם להביא את המשתמש לשיאים בלתי צפויים ולעתים קטלניים. סמים אלה הם עכשיו דבר שבשגרה ותוצאות השפעתם עלולות להיות הרסניות.

קרוקודיל, פצצה, חיוכים, נשימת השטן, קניבל, צלב מנומר. אלה הם חלק מהשמות היצירתיים של סמים אלה. מעל כולם נכון להיום נמצאת המריחואנה הסינטטית הקרויה ספייס (תבלין – Spice) קבוצת סמים זו מוכרת בשם המקצועי  K2 .
סמי העידן החדש אחראיים למספר רב מאד של מצבי חירום ומוות בקרב המשתמשים בהם.
בשנת 2010 שלח הקנביס הסינתטי יותר מ-11,000 אנשים לבית החולים. וסמים סינטטיים בכלל היו הסיבה של יותר מ-39,000 אישפוזים בחדרי מיון ו -7,000 שיחות למרכזי בקרת רעלים בארצות הברית לבדה מאז 2011. מספרים אלו גדלים מדי יום.

בחודש מאי האחרון במדינת טקסס ארה"ב, אושפזו 30 איש ממנת יתר של מריחואנה סינתטית נגועה ביום אחד. ויותר מ -100 במהלך חמישה ימים. בתי החולים דיווחו על נפגעים עם הזיות מתמשכות, תוקפנות ואלימות, פסיכוזות ועוד כהנה וכהנה סימפטומים מפחידים אחרים.  העליה הפתאומית במינוני היתר הניעה את משטרת המדינה לבדוק את האפשרות שהעשב הסינתטי במקרים אלה היה מהול בחומרים כמו PCP, הרואין או פורמלדהיד.

הסם המוכר ברחוב כ-פצצה (N-Bomb), גבה את חייהם של 20 וגרם לאישפוז של מספר עצום של אחרים. מדובר בסם סינטטי, פסיכדלי, חזק ביותר, אשר מייצר את תחושת ה"טריפ" הדומה ל-LSD המסורתי.
מכיוון שהסם מיוצר כמו רבים אחרים במעבדות לא מבוקרות, עוצמתה של כל מנה משתנה, דבר שמגדיל את הסיכון בשימוש בה. הסם נמכר באינטרנט בסכומים של בין 5-10 דולר למנה.

ה"קרוקודיל" הניתן לשימוש בהזרקה, גבה חייהם של מעל 1000 איש ברחבי רוסיה. סם זה מוכר כבר מספר שנים והכניסה שלו היתה חלקה לאור צמצום היבוא של הרואין מאפגניסטן. הסם גורם להתפוררות הגוף מבפנים החוצה. אנשים שנפעו ממנו נראים כאילו הותקפו על ידי קרוקודיל כשבשרם חשוף ואכול למחצה.

אזהרה: הסרט קשה לצפיה!

 

"מלחי אמבט" – אחד מהסמים המסוכנים ביותר שצצו בשנים האחרונות. ה"טריפים" האגרסיביים של המשתמשים. מדובר בסטימולטור הממריץ החזק ביותר שקם בשנים האחרונות. מאות מתושבי ניו יורק הגיעו למיון עם פרכוסים והתקפי לב והסיפורים רק על מקרי החירום רק בעיר ניו יורק יכולים למלא את עמודיהם של עשרה מגזינים.
הסם נקשר למספר רב של התאבדויות ומעשי רצח ברחבי המדינה נער בהתקף זעם נחנק בטעות על ידי חבריו שניסו לרסן אותו. אדם אחר שיסף את גרונו שלו והרשימה עוד ארוכה.
השימוש בסמים הסינטטיים כבר חצה את האטלנטי לכיוון אירופה וישראל, מדובר כיום בבעיה המוגדרת כמגיפה עולמית הגובה קורבנות ללא אבחנה בכל יבשת בעולם.

באי הים תיכוני איביזה הידוע בחיי הלילה הפרועים ובלייני החוף, חיים לא מעט מסוחרי הסמים הסינטטיים אשר בשמחה גדולה משתמשים בבליינים הסטלנים כשפני נסיון לכל המצאה חדשה.
לא מזמן נעצר בחור בן-28 כשניסה לנשוך את המתרחצים בחוף לאחר שימוש בסם המוכר כ-"קניבל". לא פחות מעשרה שוטרים נדרשו כדי להשתלט עליו מכיוון שלא היתה לו כוונה להעצר ללא מאבק. הווידאו מהאירוע מהאירוע מראה את הבחור הצעיר כשהוא צורח בקול תת אנושי.

בשנה האחרונה בצפון אירלנד, תבע הסם "צלב מנומר" את חייהם של 20 משתמשים ועוד היד נטויה. חוקר מקרי המוות בצפון אירלנד השווה את הסם לרוצח סדרתי שמסתובב חופשי באזור.
ה"צלב מנומר" התגלה לראשונה בהולנד בשנת 2012 והוא כבר נקשר למקרי מוות גם בפינלנד, דנמרק והונגריה. כשהוא מופיע בצורת גלולה, מוטבעת עליו חותם הצורת דובדבן.

בעוד שמעט מאוד ידוע על הסמים הללו ומרכיביהם, מה שבטוח הוא שהחומרים הפסיכואקטיביים כבר השתלטו על סצינת המסיבות בחלקים נרחבים של אירופה.

בתי הכלא בבריטניה מנסים להתמודד בתקופה אחרונה עם עליה דרמטית בבעיות בריאות, פיזיות ונפשיות הקשורות לצריכת מריחואנה סינטטית על ידי אסירים. לסם אין ריח בדומה ל"עשב" המסורתי ולא ניתן לאתרו בבדיקות סמים. הקנביס הסינתטי הפך לסם המועדף אצל אסירים בבריטניה.בתחקיר שנעשה בכלא פורד במערב סאסקס, נמצא נתון מדהים. 85% מהאסירים היו מעורבים בשימוש או מכירת סמים סינטטיים בכלא..
דו"ח של הפיקוח על בתי הסוהר הדגיש כי הקנביס הסינתטי היה האחראי למבול של נסיעות מהכלא לחדרי המיון. התסמינים כללו פסיכוזה, דפיקות לב, ואובדן שליטה מוטורית. בכלא אחד במערב יורקשייר, יותר מתריסר אסירים ביקשו טיפול רפואי ואצל חמישה הופיעו סימפטומים חמורים שחייבו את אישפוזם.

באוסטרליה סם חדש בשם סנאפצ'אט (Snapchat) שלח ארבעה אנשים לבית החולים בלילה אחד הגלולה נראית כמו כדור אקסטזי אשר עליו מוטבע לוגו של אפליקציית העברת הודעות התמונה הפופולרית. הסם הופך את המשתמשים בו לאגרסיביים וחסרי התמצאות במרחב.
רשויות הבריאות הוציאו מזכר בטיחות לציבור המזהירה כי Snapchat מיוצרת מתרכובות שאינן ידועות ומהווה בסבירות גבוהה איום על בריאותם ורווחתם של כל מי שמשתמש בו.

יפן הציגה לאחרונה חוקים חדשים קיצוניים בתקווה להאבק בצורה יעילה יותר בבעיית הסמים הסינתטיים, בעיה שהולכת וגדלה משנה לשנה. לדברי סוכנות השיטור הלאומית המדינה, בשנת 2013 125 תקריות סמים סינטטיים. כמעט כפול מהמספר לעומת השנה הקודמת.
כמו כן, דווח על מקרים של נהיגה תחת השפעת ה"ספייס" שבהם נגרמו תאונות דרכים עם הרוגים.

עם התקדמות עולם המדע והכימיה אנו רואים יותר ויותר סמים המכונים "סמים מתוכננים". ובכל פעם סם חדש ותרכובת חדשה. אין להם כל שימוש רפואי או תעשייתי. הכל כדי להרוויח עוד על חשבון הנסיינים האומללים.
בחמש השנים האחרונות, זיהתה סוכנות הסמים האמריקאית יותר מ-300 סמים סינטטיים חדשים בשוק וכמעט כולם נולדו באחת מ-160,000 חברות ייצור כימיקלים בסין.

במדינות רבות (כולל ישראל) כבר למדו להוציא אל מחוץ לחוק כל סם שמתגלה. בדרך כלל אחת לשנה מוסיפים עוד אי אלו סמים לפקודת הסמים על פי התרכובת שלהם.
משימה זו הינה מלאת אתגרים, כי די בכך שהיצרן ישנה מרכיב אחד כדי להוציא סם נוסף אל מחוץ לחוק.עם זאת, כנראה שהרחבת החקיקה ואכיפת החוק היא הדרך להתמודד עם הבעיה נכון להיום.

מקור: The Fix   –  עוד באותו נושא: הסכנה שבמריחואנה סינטטית

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
12 באוקטובר 2014 23:09

חייב עונש כפול מעונש על סמים
חובה לקרוא