מצבי סיכון למכור

1. תשישות
אתה מרשה לעצמך להיות עייף מדי או בבריאות לקויה. חלק מן המכורים נוטה להתמכר לעבודה , אולי מתוך צורך לפצות על "הזמן האבוד".
בריאות טובה ומנוחה מספקת הם דבר חשוב. כי אם אתה מרגיש טוב, רוב הסיכויים שתחשוב בצורה בריאה.
אם תרגיש רע, סביר להניח כי חשיבתך תהיה מבולבלת ולא ממוקדת. אם תרגיש מספיק רע, יתכן כי תגיע למחשבה שאולי שימוש חד פעמי לא יחמיר את מצבך.

2. חוסר כנות
זה מתחיל בתבנית של שקרים קטנים ורמאויות קטנות ולא נחוצות, עם חברים קרובים ובני משפחה, עם חברים לעבודה וכו'.
אחר כך מגיעים גם השקרים הגדולים בראש ובראשונה לעצמך, רציונליזציה – תירוצים על כך שלא עשית את מה שהיית צריך לעשות, או שעשית את מה שידעת שאסור לך לעשות.
כל ההנחות הקטנות שאתה עושה לעצמך הופכים לשקר בנפש המוביל להכחשה עצמית.

3. חוסר סבלנות
דברים אינם קורים מהר מספיק, או שאחרים אינם עושים את מה שהיית מצפה שיעשו חוסר היכולת לדחות את קבלת הסיפוק המיידי.

4. תיסכול
תסכול גובר כלפי הסביבה, מפני שהדברים אינם קורים כפי שהיית רוצה זכור – לא הכל הולך להיות כפי שהיית חושב או רוצה שיהיה.

5. וכחנות
ויכוח על נקודות מבט קטנות ומגוחכות, מצביע על צורך להיות צודק כל הזמן – "מדוע שלא תהיה הגיוני ותסכים איתי?" "מחפש סיבה להשתמש"?.

6. דיכאון
יאוש בלתי הגיוני ובלתי נסבל עלול להופיע מדי פעם. צריך לדבר עליו ולהתמודד איתו – לא לברוח ממנו.

7. רחמים עצמיים
למה זה קורה דווקא לי? למה דווקא אני נרקומן? התחושה הכללית היא: "אף אחד אינו מעריך את מה שאני עושה עבורו".

8. שחצנות
"יש לי את זה בכיס הקטן" – לא פוחד יותר מהתמכרות, נכנס למצבים של שימוש בסם בכדי להוכיח לאחרים שאין לך בעיה עם זה. אם תעשה זאת לעתים קרובות, כל מערך ההגנות שלך יקרוס.

9. שאננות
"שימוש זה הדבר הכי רחוק ממני" – לא להשתמש זו כבר אינה מחשבה מודעת ומכוונת. מסוכן מאד להרפות מן המשמעת העצמית רק בגלל שהכל הולך בסדר, השאר לעצמך מעט פחד בלב מן השימוש בסם. רוב המעידות מתרחשות דווקא כשהכל נראה נהדר ולכאורה אין בעיות וקשיים.
חשיבה מסוכנת נוספת היא: "לי זה לא יכול לקרות". כל דבר יכול לקרות לך אם תהיה פזיז ותתיר את ההגנות, אל תתעלם מעצות אחרים. זכור כי יש לך מחלה ערמומית ומתפתחת ותהיה במצב הרבה יותר גרוע אם תרשה לעצמך למעוד.

10. ציפיות מוגזמות מאחרים
"אני השתניתי, מדוע הם לא" – זה טוב כש"הם" משתנים אבל אתה חש כי זו עדיין הבעיה שלך אם הם לא. יתכן כי הם עדיין לא סומכים עליך, אולי הם מצפים להוכחות, לקח לך זמן להרוס את האמון ועכשיו יקח לך זמן לבנות אותו מחדש.
אינך יכול לצפות מאחרים לשנות את אורח חייהם רק מפני שאתה עשית זאת.

11. הרפיית המשמעת
חשבון נפש יומי, השתתפות בפגישות שיתוף ותמיכה, קשר טלפוני או אחר עם חברים לדרך – כל אלה יכולים להפיג את השעמום והריק הפנימי.
אינך יכול להרשות לעצמך להשתעמם מן הדרך כי מחיר המעידה מאד גבוה.

12. שימוש בחומרים המשנים את מצב הרוח
יתכן כי תרגיש צורך להקל על עצמך בעזרת כדור ואולי הרופא שלך ישתף אתך פעולה (מתוך רצון לעזור), ואולי לא הייתה לך מעולם בעיה עם כימיקלים אחרים מלבד הסם, אך אתה יכול לאבד את הנקיון שלך בדרך זו ואתה יודע כי זו הדרך אל המעידה.
זכור כי אתה מרמה! עבורך כדור תמים הוא סכנה. כמו כל סם אחר (כולל אלכוהול).

13. לרצות יותר מדי
אל תציב לך מטרות שלא תוכל להשיגן על ידי מאמץ מתקבל על הדעת ובגבולות יכולתך, אל תצפה ליותר מדי מעצמך, זה תמיד נפלא כשקורים דברים טובים שלא ציפית להם.
תשיג את מה שמגיע לך כל עוד תעשה כמיטב יכולתך, אך לא תמיד במהירות שחשבת. המפתח לאושר הוא אם תמיד תרצה את מה שיש לך ולא תתלונן על מה שאין לך.

14. לשכוח אסירות תודה
יתכן ותביט בצורה שלילית על חייך ותתמקד בבעיות שעדיין אינן קיימות. תמיד חשוב לזכור מהיכן באת וכמה הרבה יותר טוב מצבך עכשיו.

לסיכום
בזמן שעל המכור עצמו לשמר אורח חיים בעל משמעת ומודעות עצמית אשר ישמור על נקיונו מסמים, ישנן דרכים בהן גם אחרים יכולים לעזור.
כמעט כל אדם הקרוב אל המכור, יודע לזהות שינויים בהתנהגות המצביעים על חזרה אפשרית לשימוש בסם. לעיתים קרובות אף ינסו להזהיר את אותו מכור אשר בשלב זה כבר אינו שומע ויראה אזהרות אלה כחדירה לפרטיותו.
רוב המכורים – אם פונים אליהם בגישה נכונה, יהיו מוכנים על בסיס קבוע, לשבת עם רשימת הסימפטומים ולבדוק עצמם בעזרת אדם קרוב, לשם כך צריך להבחין בסימפטום בזמן ולא להתעלם מן הסימנים.
בדרך כלל מכור אשר עושה את הדרך ונתגלה כי סטה ממנה, יוכל בעזרת כלים אלה לשנות את דרך החשיבה וההתנהגות ויחזור אל הדרך.
בדיקה שבועית של הסימפטומים עשויה למנוע מעידה והרגל זה של בדיקה שבועית הוא דבר שרוב המכורים מוכנים לעשותו.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
8 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
פאני
פאני
25 בנובמבר 2008 9:49

ים אסירות תודה לאלוהים
לויקטור לסרי מדרך חיים
היום יש לי חודשיים ויום .רק להיום .כל עוד אני בדרך אין לי ממה לפחד

אפיק
אפיק
21 בנובמבר 2008 12:59

אסירות תודה שווה ניקיון להיות אסיר תודה זה לזכור מאיזה גיהנום באתי ומה יש לי היום ולהעריך אתזה וכשאדע להיות תמיד אסיר תודה אוכל לשמור את מה שיש לי אוהב אותכם

סימה
סימה
20 בנובמבר 2008 21:45

תהנו מהכאן ועכשיו ותפסיקו לחשוב על מחר, כי הכאן יותר מעניין ממה שיהיה מחר אם יהיה. החיים לפנינו באו נהנה מהם כל רגע ורגע כאילו זה הרגע האחרון שלנו, ותראו שהחיים קלים פשוטים ויפים הרבה יותר.
בזכות אהבת אלוהים, בזכות הבן שלי, ובזכות עצמי וחברים היום אני נקייה 7 שנים, 10 חודשים ו-20ימים בדיוק. תזכרו תמיד אלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו.

טל חיים
טל חיים
4 בנובמבר 2008 18:26

"לי זה אף פעם לא יקרה" משפט מסוכן מאוד הייתי מחליף אותו ב-לי זה עדיין לא קרה ואני יעששה כל שניתן ביכולתי כדי שגם לא יקרה בזכות כנות פתיחות ונכונות אני עוד בדרך ומפתח ת'קשר שלי עם כח עליון המון אסירות תודה לבורא עולם שהכיר בי את התוכנית!

אבי
אבי
26 ביוני 2008 13:55

אסירות תודה לאלוהים ולמרכז גמילה צעדים לחופש היום יש לי 14 יום נקיים אז רק להיום אני נקי סוחבים עלייות וירידות יהיה טוב בעזרת השם

ויקטור
23 בספטמבר 2007 22:02

אם תוותר לעצמך ותגיד ש"אני לא יעשה זה וזה כי גם ככה אני אדם חולה, ולא יכביד על עצמי עוד", בעצמם מה שתעשה הוא תזין את המחלה שלך, תתן לה כח.
אם תלך לטיפול ותגיד לעצמך "נראה אם הטיפול יתפוס עלי", "אי אפשר לדעת מה הולך לקרות", תפתח פתח ענק לשימוש. צריך להגיד לעצמך שאתה קודם כל לא רוצה ולא מתכוון להשתמש בסם יותר ויהי מה, אפילו אם לא קיים שום טיפול לבעיה. ההשתתפות בטיפול הוא בסך הכל תמיכה.

שונה
3 ביולי 2007 22:02

כל מלה בסלע.
אני נופלת שוב ושוב בעיקר בגלל השקרים הקטנים והאנרגיה שאני משקיעה בלהסתיר אותם.
אבל באסירות תודה יש לי היום 4 ימים נקיים בחסד האל.

בושם
11 במאי 2007 22:01

אם בתהליך ההחלמה אתה מחליט ש"אם זה או זה יקרה אני בטוח לא אוכל לעמוד בזה" זה גם פתח לשימוש.כי "זה וזה "עלולים לקרות.מוות של אדם קרוב,אובדן פרנסה, אובדן בית וכ'ו.אף אחד לא מבטיח לנו שהכל יהיה קל או טוב.יש פעמים שפשוט אם אתה לא מאמין שתוכל לעבור את זה,שזה גדול עליך.כדאי שתבדוק אם אלוהים כפי שאתה מבין אותו יוכל לעזור לך.אם החלטת שלא,זה הסימן שהאמונה קטנה מדי, ולכן על מנת לעבור את זה תגדיל את אלהים ונוכחותו בחייך.אולי הפסקת להתפלל,אולי כבר אין לך זמן שקט במשך היום להרהר.קח את העקרונות ויישם אמונה בחייך.