הפרעת קשב וריכוז מכפילה את הסיכון למוות מוקדם

מסתבר כי הפרעת קשב וריכוז מגבירה את הסיכון למוות ועשויה לקצר את תוחלת חיים.

מחקר גדול שפורסם בכתב העת The Lancet מוצא שאנשים עם הפרעת קשב וריכוז נמצאים בסיכון כפול למוות בטרם עת וכי תאונות הן הסיבה הנפוצה ביותר. מדובר במעקב מאסיבי לאורך 32 שנים אחרי כ-2 מיליון אנשים בדנמרק. הבדיקה כללה את כל הילדים שנולדו בדנמרק בין 1981 – 2011.

החוקרים, בראשותו של סורן דאלסגארד מאוניברסיטת ארהוס בדנמרק, מצאו הסיכון היחסי למוות מוקדם היה גבוה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD – Attention deficit hyperactivity disorder). העדר אבחנה עד לגיל בגרות מעלה את הסיכון אף יותר.

החוקרים זיהו 32,061 אנשים, 26% מהם נשים עם הפרעת קשב וריכוז. שהיו להם הפרעת קשב וריכוז מתוך 1,922,248 אנשים אחריהם עקב המחקר. הם חישבו ומצאו כי מסך כל מקרי המוות מבין הנעקבים, 0.06% היו אנשים עם הפרעת קשב וריכוז. ו-0.025% היו אנשים ללא הפרעת קשב וריכוז. הבדלים אלה מראים עלייה כפולה ביחס שיעור תמותה (MRR – mortality rate ratio) באנשים עם הפרעת קשב וריכוז.

אצל אנשים שאובחנו אחרי גיל 18, השכיחות לתמותה מוקדמת היתה גדולה פי ארבעה בהשוואה לאלה ללא הפרעות קשב וריכוז באותם טווחי גיל. לעומת זאת, ילדים שאובחנו לפני גיל 6 היו בסיכון של פי 2 למוות מוקדם בהשוואה לילדים בריאים.
לאלה שאובחנו בבגרות היה MRR של 4.25, לעומת 1.58 אצל אותם אנשים שאובחנו בילדות.
לנשים עם הפרעת קשב וריכוז היה שיעור MRR גבוה יותר לתמותה (3.01) מאשר גברים עם (1.93).
המחקר מדגיש את החשיבות של הזיהוי המוקדם של הפרעות קשב וריכוז, במיוחד בנערות ונשים, וטיפול בהפרעה מרדנית מתנגדת נלווית, הפרעות התנהגות ושימוש בחומרים ממכרים.

הפרעת קשב וריכוז שאינה מטופלת מילדות, תייצר בבגרות צורה חמורה יותר של ההפרעה.

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית משותפת הידועה כגורמת לירידה בתוחלת החיים. עם זאת, המחקר הזה הוא הראשון לציין כי ההפרעה עצמה קשורה לתמותה מוגברת, במיוחד באנשים שאובחנו בבגרות.
לפני שנכנס לפניקה, צריך להבין כי אף שהסיכון למוות מוקדם לעומת אנשים בריאים הוא כפול, אין לתרגם זאת לנתון אבסולוטי של מוות מוקדם אצל לוקים בהפרעה. הכפלת הסיכון היחסי למוות בטרם עת הוא עדיין סיכון קטן מאד. במיוחד כשאנחנו יודעים כי ניתן להפחית אותו משמעותית עם טיפול נכון.

הסיבות העיקריות לעניין הסיכון הכפול הוא הנטיה של הפרעת קשב וריכוז להתפתח להפרעות אנטי חברתיות המגדילות את הסיכון לאלימות ופשע. שימוש בסמים, תאונות, אימפולסיביות, הרגלי בריאות לקויים, חיפוש ריגושים והתנהגויות מסוכנות אחרות.

מחקרים רבים אחרים מעידים על תופעה הולכת וגדלה אצל אנשים עם הפרעות ADHD אשר מוצאים נחמה וריפוי עצמי בסמים ואלכוהול ומעדיפים זאת על פני הטיפול המסורתי.

בחודש יוני האחרון, האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים הוציאה הנחיות לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז על מנת למנוע שימוש בסמים.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
27 בפברואר 2015 12:55

גם סטלה וגם תרופה "מנחמת"…