התמכרות לקפאין – בדוק את עצמך

האם אתה סומך על הקפה של הבוקר שיוציא אותך מהבית כדי להגיע לעוד כוס ברגע שאתה מגיע לעבודה?

A_small_cup_of_coffee
arrowאם התשובה חיובית, יתכן שאתה מפתח התמכרות לקפאין וברגע שאתה מכור, הגמילה יכולה להיות קשה.

לא רבים יודעים, אבל קפאין הוא סם המשנה מצב רוח, הנפוץ ביותר בעולם. קפאין הוא ממריץ מתון שעובד על מערכת העצבים המרכזית. קפאין יגרום לך להיות יותר ערני, מגביר אנרגיה ומונע שינה לזמן קצר.
ניתן למצוא קפאין במוצרים רבים כמו תה, משקאות קלים, משקאות אנרגיה, ותרופות מסוימות על דלפק בית המרקחת.

הקפה הוא המוצר השני רק לנפט בהיקף הסחר בעולם!

קפה הוא מקור מוביל בתזונה שלנו. צריכה מתונה של שלוש כוסות ליום לא יזיקו. עם זאת, שימוש מוגזם בקפאין – יותר מעשר כוסות קפה ביום, יכולים לייצר תופעות לוואי פיזיות הכוללים רעידות, חרדה, נדודי שינה, ועייפות קיצונית כשהשפעת הקפאין מתפוגגת. הסימפטומים של נסיגת קפאין בגוף מתחילים בדרך כלל עם כאבי ראש ותחושת ערפול.

חוקרים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור ערכו 66 מחקרי ניסויים וסקרים בנושא הגמילה מקפאי והם זיהו את הסימפטומים הבאים:
כאב ראש, עייפות או נמנום, דיכאון ועצבנות, קושי להתרכז, תסמינים דמויי שפעת הכוללים בחילות, הקאות, וכאבי שרירים.

 

הסימפטומים החלו בדרך כלל כ-12 עד 24 שעות לאחר הפסקת צריכת הקפאין והגיעו לשיא בתוך יום עד יומיים. חלק מהנחקרים דיווחו על סימפטומים שהיו כל כך חמורים, עד שנמנע מהם לעבוד. באופן כללי, הצרכנים הכבדים ביותר של קפאין דיווחו על הסימפטומים המטרידים ביותר, אבל גם נחקרים שהחמיצו כוס אחת של קפה דיווחו על חוסר מנוחה. כל המשתתפים במחקר הסכימו כי סימפטומים אלה מניעים אותם להמשיך ולצרוך קפאין, אם בשתיית קפה או צריכה אחרת של משקאות ומוצרים המכילים קפאין.

הגוף מפתח סובלנות (בעליה מתונה) לקפאין כמו בשימוש בסמים. אך מינונים גבוהים (מעל 750 מ"ג ליום) עשויים לייצר סובלנות מוחלטת, מה שאומר שלקפאין כבר אין יותר השפעה ניכרת אלא מצב של "שמירה על הקיים".

טיפים לגמילה מקפאין:
לא להפסיק בבת אחת, לא רצוי. לצמצם את צריכת הקפאין על ידי עירבוב קפה נטול קפאין עם קפה רגיל. לחלוט תה לזמן קצר (שיהיה בהיר, לא נורא). להפסיק לצרוך משקאות אנרגיה.

אם צעדים אלה לא עובדים ואתה מרגיש שצריכת הקפאין שלך הופכת להתמכרות. יתכן שהגיע הזמן לחפש מומחה לטיפול בהתמכרויות.

Le café from EMCA Angoulême on Vimeo.

מקור: EveryDay Health

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
2 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
אוהב קפה
אוהב קפה
20 במרץ 2015 11:46

לא שמעתי על מישהו שביקש להגמל מקפה. אף אחד לא נהיה חולה משתיית קפה. כל פעם יש מחקר אחר, פעם אומרים שזה לא בריא ואחר כך אומרים שאין בעיה עם קפה.
כל העולם שותים קפה ונהנים. אני אומר שאין בעיה תשתו כמה שבא לכם.

מכורה
מכורה
17 ביולי 2015 20:55

אף אחד לא נהיה חולה מקפה. אין בעיה לצרוך קפה באופן קבוע על בסיס יומי. הבעיה היא מה קורה כשביום אחד אין לך קפה בהישג יד, ואז מתחילים הסימפטומים, עייפות וכאב ראש… אוי כאב הראש…