מחקר הדמיית מוח ראשון מסוגו על השפעות LSD

מסתמן כי סמים פסיכדליים עשויים להיות יעילים בטיפול בדיכאון ואף באלכוהוליזם. כך על פי מדענים שערכו מחקר על אנשים תחת השפעת LSD.

משנות השישים העליזות של המאה הקודמת, בה נעשו מחקריו של טימותי לירי בפטריות פסילוסיבין ו-LSD ועד היום, לא נעשה מחקר רציני שאינו "מטעם" לנושא סמי ההזיה. המלחמה בסמים שעליה הכריז ניקסון בתחילת שנות השבעים עצרה הכל.
מחקריו של לירי עסקו בעיקר בתודעה ונעשו על עצמו ועל חבריו הסטלנים אבל כבר בשנות השישים המוקדמות הם הגיעו למסקנה כי מינון נמוך ומותאם אישית עשוי לעזור בהקלה של דכאון קליני ובהפרעות בי פולאריות.

כנראה שבכל סם קיים פוטנציאל לריפוי באותה המידה שהוא יכול להיות הרסני. מחקרי תרופות בדרך כלל ממומנים על ידי חברות התרופות ומעבדות אוניברסיטאיות הממומנות מכספי ציבור.
בחמישים השנים האחרונות נאסר על מחקרים בסמי הזיה שאינם חוקיים כך שלא נעשו מחקרים של השפעת ה-LSD על המוח. לצורך המחקר האחרון שנעשה באנגליה ומכיוון שלא ניתן היה להשיג מימון קונבנציונלי כדי להשלים אותו, פונים החוקרים מאימפריאל קולג' בלונדון אל הציבור בעזרת אתר vאינטרנט walacea.com כדי לגייס 50,000 לי"ש.
מנהל המחקר התבטא כך:

התרופות שניתן להפיק מ-LSD מציעות את ההזדמנות הגדולה ביותר שיש לנו בתחום בריאות הנפש.

בשנים האחרונות חלה התעוררות מחודשת ועניין רפואי ב-LSD ופסילוסיבין. והניסויים האחרונים הניבו תוצאות מעודדות בכל הקשור לטיפול בדיכאון ובהפרעות פוסט-טראומה.
מחקר שנעשה בארה"ב בשנת 2014 הראה כי LSD עזר לחולים עם מחלות מסכנות חיים להתגבר על החרדה ופחד המוות. עוד לפני כן ב-2012 MDMA (החומר הפעיל באקסטזי) בשילוב עם טיפול פסיכולוגי הראה יעילות בטיפול בהפרעת דחק פוסט-טראומטית ומחקר מאוניברסיטת אריזונה מצא כי פסילוסיבין הקל סימפטומים של הפרעה טורדנית כפייתית.

המטרה העיקרית של מחקר ההדמיה היא לקבוע כיצד LSD עובד על המוח האנושי ומייצר את ההשפעה הפסיכולוגית האופיינית שלו. שאלה זו מעולם לא קבלה מענה ברור בעבר והבנה של ההשפעות הפיזיולוגיות של LSD תעזור לנו לשפוך אור על התערבויות רפואיות פוטנציאליות, כמו גם לעזור לנו ללמוד יותר על התודעה. במובנים רבים פעילות המוח היא עדיין בגדר תעלומה. אם נדע איך סמים פסיכדליים פועלים על המוח, נהיה צעד אחד קרוב יותר להבנה כיצד אזורים מסוימים של המוח ניתנים להשפעות פסיכולוגיות מסוימות.

ממשלות אינן מממנות מחקרים מהסוג הנדון וזה ברור, אך ברור גם כי כולם עשויים ליהנות מהיתרונות הטמונים בייצור תרופות מסמים פסיכואקטויביים. בינתיים המחקר האמור יאלץ לקושש מימון מן הגורן ומן היקב. החוקרים משווים את המחסומים שעומדים בפני המחקר לצנזורה של הכנסייה הקתולית על עבודתו של גלילאו בשנת-1616:

אסרו עלינו לחקור סמים פסיכדליים וחשיש במשך 50 שנה וזה משול בעינינו לאיסור על הטלסקופ.

צריך להתייחס לזה בזהירות רבה, בינתיים מדובר במחקר שלא מוגדר כ"איכותי" על פי הממסד הרפואי הבריטי והנסיינים הינם בני אדם.
ישנה בעיה אתית כאשר נערכים נסיונות בבני אדם עם סם שמוגדר כלא חוקי ואף על פי שהוא אינו מוגדר כמחקר מסוכן, עשויים להיות לו השפעות שליליות על הנסיינים.

בינתיים מתוכנן מחקר פסילוסיבין חדש בחולים הסובלים מדיכאון, שאמור להתחיל בחודש מאי השנה. ודובר משרד הפנים אמר: "סמים הופכים בלתי חוקיים כאשר ניתוח מדעי ורפואי מראה שהם מזיקים לבריאות. משטר הרישוי שלנו נתמך על ידי חקיקה המאפשרת למחקר לגיטימי להתקיים בסביבה מאובטחת תוך הבטחה כי תרופות מזיקות לא יגיעו לידיהם של עבריינים ולא יעשה בהם שימוש לרעה.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
21 במרץ 2015 18:59

איזה קרנבל ריו דה גינרו יש למוח הזה