תרופת הזהב שעושה לבחורים שדיים

גלולת הריספרדל המשמשת לטיפול בסכיזופרניה, הגיעה למדפים ללא אזהרה שחלק מתופעות הלוואי שלה הן התפתחות שדיים אצל נערים ונערות שטרם הגיעו לבגרות.
תמונת אילוסטרציה, מקור – shockmansion.com

ריספרדל, שהוא המוצר המכניס מס' 1 של חברת ג'ונסון & ג'ונסון האמריקאית (Johnson & Johnson) בעשור האחרון הינה גלולת הזהב כשמדובר בתרופות אנטי פסיכוטיות.
זו הסיבה שעד היום הוגשו 1,300 תביעות כנגד החברה. המקרה האחרון שהוגש על ידי בחור צעיר שגידל שדיים בגודל 46DD, יושב בפשרה מחוץ לבית המשפט רק לאחרונה. סכום הפיצוי לא פורסם.

כאמור, התרופה עצמה נועדה לטיפול בסכיזופרניה, אך נמצאת בשימוש מחוץ להתוויות אלה לאחר שהתגלה כי ניתן לטפל בה גם לסובלים מ-ADD ו-ADHD.
ההיסטוריה של התרופה גוררת איתה קומבינות של קידום מכירות ומחקרים ממומנים לצורך דחיפתה אל שוק התרופות. יצרנית התרופה מגובה על ידי מכון המחקר של אוניברסיטת הרווארד ופסיכולוג מומחה לפסיכותרפיה של ילדים ד"ר יוסף בידרמן מבית החולים הכללי במסצ'וסטס.

בתמורה למימון, קידם בידרמן את המטרות המסחריות של J & J, כך על פי הניו יורק טיימס. והעובדה שרבים ממחקריו מומנו על ידי חברות התרופות, שנתנו לו ועמיתיו סכומים הנעים בסביבות 4.2 מיליון דולר, נשמרו בסוד.

בנוסף, ביוכימאי בשם איוו קארס, שהיה סגן נשיא של חברת Janseen מחקר ופיתוח, חברה בת של J & J. שעבד בחברה במשך 36 שנים ועל תרופת הריספרדל במשך 18 שנים, העיד בבית המשפט כי ה-FDA לא קיבל מידע על מחקר פנימי שהראה קשר ישיר בין ריספרדל לצמיחת שדיים אצל בנים, למרות שהמחקר היה קיים במשך שנים.

בשנת 2012, בית משפט בטקסס ארה"ב הטיל על יחידת התרופות Janssen של J&J לשלם סכום של 158 מיליון דולר בשל שיווק "לא ראוי" של ריספרדל במדינה, ולאחר שקיבלה התרעה על כך שהתרופה משווקת לשימוש לא מאושר בילדים ובקשישים.

ריספרדל הינה תרופה רווחית ביותר, והיא מהווה 97 אחוז מכלל המכירות של J&J המוערכים ב- 28.9 מליארד דולר בין השנים 1994-2010.

וריספרדל היה בהחלט רווחי, והיוו 97 אחוזים מכלל מכירות של J & J, 28.9 מליארד דולרים, 1994-2010. לא היה זה מאושר לשימוש בכל קטינים עד מאוחר ככל 2006, לאחר שהוציא אותו לאפשרות של gynemecostia, או פיתוח שד-לציין אזהרת תווית חדשה.

גם נציב ה- FDA לשעבר דוד קסלר עלה לדוכן השנה בפילדלפיה, מעיד כי החברה דחפה לרופאים באמצעות שיווק לרשום את התרופה של "מותווה"-או למשתמש בו לא נבדק באופן רשמי וטען שאושר על-שJ & J " ידע ב -2001 שריספרדל יכול לגרום להתפתחות שד נורמלית בבנים. "

זה בדיוק מה שקרה לבחור אוטיסט בן-20 ושמו אוסטין פלדג'ר, שגידל שדיים בגודל 44DD כתוצאה מנטילת התרופה מאז גיל שמונה. פלדג'ר זכה בפיצוי של 2,500,000 $ בינואר השנה. טענת עורכי הדין של ג'ונסון אנד ג'ונסון היתה כי "שדיי גבר" הן תוצאה של השמנת יתר וגיל התבגרות.

כאמור, זו היתה רק הראשונה בשורה של 1200 מקרים שתלויים ועומדים בפני תביעה בפילדלפיה לבד. בשבוע שעבר יישבה יצרנית התרופות מקרה נוסף שעות בלבד לפני פתיחת הטיעונים במשפט עם בחור בשם כריסטופר ווקר שמצא את עצמו מול צמיחת שדיים לא נורמלית.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments