התמכרות לקניות

שופינג אובססיבי או "התמכרות לקניות" - היא הפרעה שיש לה מגוון של שמות, Compulsive Buying Disorder, Shopaholism או Oniomania.

 

women-312638_640

arrowבעוד הרעיון של התמכרות לקניות נראה אולי מגוחך והנטיה המיידית היא לבטלו. האמת היא שבדיוק כמו בהתנהגויות מתמכרות אחרות זהו עיסוק שעלול להפוך כפייתי, בדיוק כמו הימורים, משחקי וידאו, מין, אכילת יתר וסמים. הצורך לעשות קניות, לחשוב על מהו הדבר הבא לקניה והבעיות שנלוות להרגל הזה, יכולים לפגוע באופן משמעותי בחיים, במצב הכלכלי ומערכות יחסים בחייו של אדם.
התמכרות לקניות יכולה לשבש את חייהן של משפחות ולהוביל לפשיטת רגל ואפילו לקשיים משפטיים.

מכורים לקניות מוצאים את עצמם עסוקים במחשבות על גלישה באינטרנט וקניות אונליין, ומשקיעים בזה שעות ארוכות במהלך היום כמו גם סכומי כסף עצומים. המאפיין אצל כולם הוא חוסר היכולת לעצור, זה בדיוק מה שהופך אותם למכורים. כך הם מבלים את זמנם בחזרם שוב ושוב לאותם אתרי אינטרנט ורוכשים דברים שהם לא צריכים ומרגישים בושה ואשמה על התנהגותם. לא משנה כמה הקניות האלה פוגעות בחייהם, הם יעשו זאת שוב.

נכון להיום, אין הכרה או אבחון פסיכיאטרי של התמכרות לקניות כהפרעה ממכרת. התמכרות לקניות עדיין אינה נחשבת להפרעה נפשית "אמיתית". במקרה הטוב האבחנה תהיה "הפרעה של שליטה על דחפים".

אם בעבר הייחוס המשפחתי "קבע" את ערכו ומעמדו של האדם, היום כמות הנכסים והמוצרים החומריים שיש לאדם, מגדירים את מעמדו וערכו בחברה.
מאת: רויטל קירשברג

הפרעת קניות כפייתית תועדה כבר לפני מאה שנה על ידי הפסיכיאטר הגרמני אמיל קרפלין.
כיום, קניות הפכו לחלק משמעותי של החיים המודרניים. האינסטינקטים הבסיסיים שלנו כציידים ולקטים מימי אבותינו, קיבלו תפנית קיצונית חומרנית. אנו מאותגרים על ידי טכניקות שיווק מודרניות כמו אשראי מיידי, מכירות ללא הפסקה 24/7, קניות באינטרנט ומשלוחים חינם.

אין ממש אמדן ברור להיקף הבעיה, אך מחקר אחד שנעשה בארה"ב הראה כי עד 16% מהאוכלוסיה הכללית מושפעים מהבעיה.
מחקר אחר שנעשה באוניברסיטת סטנפורד מצא כי 5.5% מהגברים האמריקאים ו-6% מהנשים, סובלים מהפרעת קניות כפייתית. עם ממוצע כולל של 5.8% מהמבוגרים בארה"ב.
מחקרים ישנים (טרום אינטרנט) גרסו כי 90% מהמכורים לקניות היו נשים, אך ראוי לציין כי הקונים הגבריים נחשבו ל"אספנים", כך שלא יוצגו בסטטיסטיקות הללו.

אין פרופיל יחיד של קונה כפייתי. הבעיה יכולה להופיע בכל גיל, בדרך כלל בקרב המעמד הבינוני/גבוה, בגיל ממוצע של 30. הבעיה לא תמיד עם הקניה דווקא אלא עם ממוצע ההכנסה של המתמכר.
הזמר דייויד לי רוס אמר פעם "אין לי בעיה עם סמים, יש לי הרבה כסף". כך שניתן להסיק מזה כי רמת ההכנסה של המתמכר היא זו שתקבע אם יש בעיה. או לחילופין, מאזן ברור של זכות וחובה. אם את/ה מוציא/ה על קניות יותר משאתה מרוויח, הרי לך בעיה.

אם הכמיהה לחנות הווירטואלית פוגעת במערכות היחסים שלך, בקריירה או בחשבון הבנק שלך או במישהו שאת/ה אוהב/ת. זה הזמן לפנות לעזרה כדי לטפל בהתנהגות הכפייתית שלך, כמו גם בכל הבעיות שבסיסן רגשי, יחסים ו/או בעיות נפשיות ואחרות, אלה שתרמו לרצון העז שלך לקנות.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments