האם היית משלם לחונך אישי בעבודת 12 הצעדים?

תכנית 12 הצעדים מוכרת מזה שנים רבות כמודל טיפולי יעיל בכל הקשור להחלמה מהתמכרות. מעבר לזליגת המודל לתחום הרחב של אימון אישי עולה השאלה "האם המודל הזה יכול להיות מסחרי"?

12steps
arrowחונכות בשכר היא לא דבר נפוץ מאד במקומותינו (אם כי קיים). באירופה ובארה"ב קיים מושג של "מאמן" בשיטת 12 הצעדים. בנוסף, מכורים נקיים מעבירים מסר בתשלום, בבתי ספר ומוסדות אחרים. חונכות מסוג זה יכולה להעשות באופן אישי או כעבודה קבוצתית.
חלקם עובדים בשרות המדינה וחלקם באופן עצמאי. בשרות המדינה ניתן למצוא אלכוהוליסטים ונרקומנים מחלימים שעשו את שנות ההחלמה שלהם בקבוצות AA ו-NA, ועתה מעבירים את הידע והנסיון לאחרים.

בתוך קבוצות ההחלמה (AA NA) מתקשים לקבל חונכות על ידי מכורים הנעשית בתשלום, בעוד שאת אנשי המקצוע העוסקים בטיפול בשיטת 12 הצעדים, מקבלים בסובלנות ובהבנה.

קבוצות התמיכה מבוססות על עזרת מכור למכור. מצד אחד, המודל של עבודת 12 הצעדים הוא רוחני בעיקרו והטענה המרכזית היא, כי תשלום עבור עזרה מוציא את החלק הרוחני ממשוואת ההחלמה ומייצר מודל מסחרי.
מצד שני, קיימות 12 המסורות שאומצו על ידי AA בשנת 1949 שאמורות לשכך את כאבי הגדילה של החברותא ונועדו להחזיק יחד קבוצה גדולה ומפולגת ולעתים עיקשת של אנשים (אלכוהוליסטים ומכורים לסמים) שבתוכם אנשים שונים, עם נסיון חיים שונה ודעות שונות.

זה לא שאף פעם לא ניסו למקצע את חברותות התמיכה. עניין המסורות הגיע בדיוק בשל בעיה זו. ההתנגדות לכל עזרה הכרוכה בתשלום נותרה עד היום ומעוגנת במסורות אלה. ותפיסת "רק ביחד" וללא התערבות מקצועית היא המוטו המרכזי.

יש הרבה הקבלות ל"חיים האמיתיים" בתוך המסורות. הדרך להבנת מהות העצמאות וחופש הבחירה, היכולת לחיות בתוך מסגרות חברתיות וכו'. אלא שיש הטוענים כי בשלב כלשהו צריך להתאים את המסגרת הרוחנית הסגורה אל תוך מארג החיים, האילוצים והמשברים שכל אדם עובר. ובתוך כך לראות בתכנית 12 הצעדים כדרך טיפולית גמישה הניתנת להתאמה על פי נכונות ומסוגלות אישית. אלא שתכניות 12 הצעדים ו-12 המסורות, הן קווים מקבילים שאינם נפגשים.

בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר קורסים לאנשי מקצוע (עובדים סוציאלים, מדריכים חברתיים וכו') שמטרתם הבנת מהות עבודת הצעדים והדרך להנחלתם למכורים כשיטת טיפול ממוסדת. חלקם מועברים על ידי אנשי מקצוע וחלקם על ידי מכורים נקיים שהוכשרו להדרכה.

מכיוון שנמנע מ-AA ו-NA להתמקצע בתחום הטיפולי, קמו מסביב למרכזי הטיפול הממוסדים, אנשי טיפול שמייצרים אלטרנטיבה טיפולית, חלקם מכנים את התכנית הטפולית שלהם כ"רוחנית" וחלקם פשוט מציב תכנית אישית מותאמת. הביקוש למטפלים פרטיים היה קיים תמיד. והלקוחות הם בדרך מכורים שרוצים לשמור על האנונימיות שלהם ובכאלה שפשוט יכולים לשלם.

עד כאן הכל נשמע הגיוני, אלא שתכנית 12 הצעדים שהיעד המרכזי שלה הוא שיפור היכולת לנהל דיאלוג פנימי כנה וחסר פשרות, כדרך לשחרור מתלות ומכניעה לדחפים. מבוססת בעיקר על אמון מוחלט בין חניך לחונך, שבא מתוך הזדהות ונסיון משותף. ועומדת בניגוד גמור לטיפול פרטני בתשלום שבו אין למטפל מקום של הזדהות מול המטופל.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
2 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
20 בספטמבר 2015 12:47

12 הצעדים הם הליבה של תוכנית AA ו NA שבה חברים מכורים ובפורמט כתוב שהדרישה היחידה לחברות זה רק הרצון להיות נקי .ומעבר לזה הערכים הנלמדים הם שמה שקיבלתה במתנה תן באהבה ובחינם ללא איטרס.אין בעיה לתת דמי נסיעות .זו דעתי.

10 בספטמבר 2015 9:18