את המנגינה הזאת (לא) ניתן להפסיק.

שימוש בסמים כבר מזמן כפוף לטרנדים אופנתיים. המכור והסוחר שראינו לפני עשר שנים שינו פניהם. העדפות השימוש משתנות והבעיה כבר אינה סם זה או אחר, אלא איך יוצרים היצע לביקוש הגובר.

drug-621843_640

"פעם עבדנו עם נרקומנים, היום אנחנו עובדים עם אנשים שאין לי מושג מה פגע בהם", כך אומר אחד ממנהלי מרכזי הגמילה בארץ. התפיסה שלנו השתנתה לגמרי. אם לפני עשור ידענו כי יש "סמים קלים וסמים קשים", ההפרדה שהיתה כה ברורה בעבר, הפכה מטושטשת וכבר אין לה משמעות אחת.

שינויים בשוק הסמים מוכתבים על ידי הביקוש כמובן, כמו כל מוצר צריכה אחר בין אם הוא חוקי או לא. המגמות והטרנדים משתנים על פי אפשרויות ההיצע. כל אלה יחד משתנים בהתאם לאג'נדה של אוכפי החוק.

לפני כעשור, כאשר DEA האמריקאי סגר הרמטית את הגבול עם מקסיקו, ההיצע להרואין ירד משמעותית במדינה, מחירי הסם עלו וכך החל טרנד של סמי מרשם אופיאטים (אוקסיקודון, MCR, מתדון ודומיהם). ההיצע היה כמעט בלתי מוגבל, תמורת תשלום לרופא קיבלת הכל. במהלך השנים התופעה גדלה ונרשמו מקרים של מוות ממנת יתר של תרופות מרשם בסדר גודל שלא נודע עד אז.

במקביל התפתח מסחר ער ברשת האינטרנט (הרשת האפלה). סוג שוק סמים שאינו דורש מהצרכן לצאת לרחוב ולהתחכך בסוחרי סמים ובאוכפי החוק, יצר תחושה של "עסק נקי" וקידם טרנד חדש, הסמים הסינטטיים. מעבדות בסין החלו לייצר תחליף לכל דבר. המריחואנה הסינטטית הקרויה K2 שהיא איננה מריחואנה כלל, וממסטלים שונים על בסיס אמפיטמין ועוד תרכובות כימיים המשתנים חדשות לבקרים על מנת שיקשה לעקוב אחריהם.

השפעת שווקי הסמים בארה"ב על אירופה המערבית היא כמעט מיידית. וגם ישראל (באיחור אפנתי) מגיבה לשינויים אלה. השימוש המתגבר במה שקרוי Legal Highs או בתרגום מקומי "סמי פיצוציות", העליה המדאיגה של צריכת אלכוהול על ידי בני נוער. כל אלה שינו את פני שוק הסמים באופן דרמטי בעשור האחרון.

נתונים מתוך אחד המרכזים הוותיקים לטיפול ושיקום נפגעי סמים, מראים כי מתוך 63% משתמשי ההרואין שלפני עשור, נמצאים כיום 28% במרכזי הטיפול. אחוז משתמשי האלכוהול עלה מ-8% ל-20%, ומשתמשי המריחואנה הוכפלו מ-12% ל-24%. והשחקן החדש בשוק הסמים הסינטטיים, סמי הפיצוציות, אקסטזי, אמפיטמינים ודומיהם, מגיע מ-0 ל12% בשנת 2015.

image002

ירידת ההיצע של ההרואין ואיכות גרועה של החומר, העבירה את המשתמשים הוותיקים לתחליפי סם כמתדון וסבוטקס, ואילו המשתמשים החדשים גילו את תרופות המרשם. מאידך, פריחת השוק של הסמים ההלוצינוגנים, העלתה את כמות האבחנות של הפרעות אישיות, סכיזופרניה ובי-פולאר בקרב משתמשי הסמים. הרוב המכריע של המשתמשים בעלי האבחנה הכפולה, הם משתמשי מריחואנה וסמי פיצוציות.

כיום אנו עדים לתהליך שמייצר אפידמיה חדשה של הרואין. מתחיל ברחובות ערי ארה"ב ומשם לאירופה. במדינת טקסס מוכרים הרואין בזיקוק "מלוכלך" תחת השם Cheese (מוכר במקומותינו כ-Tar "זפת" ומיועד לעישון), ובמגוון שמות שונים שאין בהם כל איזכור להרואין. מחירי החומר המוברח ממקסיקו ירדו משמעותית לעומת השנים הקודמות. בנוסף לכך, הפיקוח ההדוק על תרופות המרשם מייצר תופעת מילכוד, סגרת ברז אחד, נפתח ברז אחר. שמיכת הפיקוח והאכיפה קצרה מדי ואין ביכולתה לכסות את כל האפשרויות. במדינת אוהיו המצב הגיע לידי כך שמשתמשי הרואין נשלחים לכלא כדי לקבל טיפול כי אין מספיק מקום במרכזי הגמילה של המדינה.

המעניין הוא שהמריחואנה שנהוג היה לכנותה כסם השער לסמים קשים, פינתה את מקומה למשככי כאב הנחשבים כיום כזרז לשימוש בהרואין.

הזפת ביחד עם החומר המוכר כ-"לבן סיני" China White מציף את הרחובות וכבר עושה דרכו לאירופה. ממדינות סקנדינביה התופעה מתחילה להתפשט למרכז היבשת. כדאי לנו להיות בכוננות ספיגה, מכיוון שעם הצפה של הרואין, אולי לא יהיו לנו הרבה מקרי תחלואה כפולה אבל מקרי מוות יהיו גם יהיו.

 

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments