הקשר בין שימוש בסמים ללידת תינוקות עם מומים

נמצא כי יש קשר בין שימוש בסמי פנאי בזמן הריון ל-תת התפתחות של מוח העובר ולנזקים שהם לעיתים אינם הפיכים.

מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מקולג' יוניברסיטי בלונדון טוען כי אמהות שנטלו סמים בסמוך למועד ההפריה או בעת ההריון מעלות את הסיכון ללידת תינוקות עם פגיעות מוח.
צוות המחקר בראשות ד"ר אנה דייויד מלשכת בריאות האישה באוניברסיטה פרסם את הממצאים בכתב העת המדעי  PLOS ONE.

תמונת אילוסטרציה – וויקימדיה

כבר נעשו בעבר מחקרים הקשורים לשימוש בסמים בהריון עם מומים מולדים בצאצאים, אבל לדברי ד"ר דייויד, רוב המחקרים הללו עשויים להיות לא מדויקים מכיוון שהסתמכו בהם על דיווח עצמי וללא ממצאי מעבדה בזמן אמת.

המחקר מתייחס לשימוש בסמים על פי ההגדרתם כ"סמי פנאי" recreational drug use הכוונה לשימוש בסמים חוקיים או שאינם חוקיים שמטרת השימוש בהם הוא שיפור ההרגשה, יצירת אווירה או התרגעות. המושג "סמי פנאי" אינו מתייחס לשימוש ברמת התמכרות בהכרח וברשימת סמים זו נמצאים תרופות מרשם, קנביס וגם סמי רחוב.

לצורך המחקר נבדקו 517 אמהות, ומהן נלקחו דגימות שיער כדי לקבוע את רמת השימוש בסמים שלהן בזמן התעברות ובמהלך ההריון.
המחקר מסביר כי כאשר אדם לוקח סמים/תרופות, עקבותיהם מצטברות בשיער ככל שהוא גדל. שיער צומח בערך סנטימטר אחד בכל חודש. צוות לקח דגימת 9 סנטימטרים של שיער מכל אישה כדי להעריך את השימוש שלהן בסמים במשך תשעת החודשים הקודמים.

מבין המשתתפים, 213 היו אמהות לתינוקות עם בעיית התפתחות וקשר אפשרי לשימוש בסמים, 143 היו אמהות לתינוקות עם בעיה דומה ללא קשר היסטורי לשימוש בסמים, ואילו 161 היו אמהות לתינוקות ללא בעיות.

צוות המחקר מצא כי 77 (14.9%) מהנשים שנבדקו נמצאו חיוביים בבדיקת סמים עם לפחות סם פנאי אחד. 68 מהנשים השתמשו בקנביס, 18 השתמשו בקוקאין, אחת השתמשה בקטמין ואחת באקסטזי (MDMA).
הרמות הגבוהות ביותר של שימוש בסמים נמצאו בסמוך למועד ההתעברות אך הופחתו מאד בשליש הראשון או השני של ההריון. כ -50% מהנשים שעישנו חשיש, לעומת זאת, המשיכו להשתמש בסמים לתוך השליש השני של ההריון.

החוקרים מצאו כי 35% מהנשים שהתינוק שלהן נולד עם נזק מוחי כגון ציסטות במוח ותת התפתחות של המוח, היו מעורבות בשימוש בסמים בעת ההתעברות או במהלך ההריון, בהשוואה ל -13% מהנשים שילדו תינוק ללא מום מלידה.
חשוב להבין כי נזק למוח בלידה היא הדאגה עיקרית, התוצאות עלולות להיות חמורות ולהוביל להפרעות לכל החיים.

בהתייחסה לתוצאות, אמרה ד"ר דייויד:

"הממצאים שלנו מראים קשר בין מומים מולדים במוח ושימוש בסמים בנשים הרות. מנגד, לא הצלחנו לזהות קשרים משמעותיים בין תרופות מסוימות ומומים מולדים במוח. לכן, אינני ממליצה לנשים המנסות להיכנס להריון ולאלה הנמצאות בשלבים המוקדמים של הריון להשתמש בסמים, כולל חשיש".

עד היום נעשו מחקרים רבים על הסיכונים של אלכוהול וטבק בהריון והחוקרים מקווים כי לאור תוצאות המחקר הזה המראה רלוונטיות בין שימוש בסמים להתפתחות תינוקות. תפתח האפשרות לביצוע מחקרים רחבים יותר. חשיבותם כיום עולה לאור העלייה הדרמטית בשימוש בסמי פנאי.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments