שוק סמים קטן שמגלגל 100 מיליון דולר לשנה

דרך המשי נסגר ומייסדה נכלא, אבל שוק הסמים ברשת האפלה ממשיך לשגשג.

darknet
arrowכאשר המייסד של דרך משי רוס אולבריכט נידון למאסר עולם בחודש יוני האחרון, השופטת נתנה אזהרה חמורה לכל מי ששואף להיות מפעיל אתר דומה ברשת האפלה. "הם צריכים להבין, בלי כחל וסרק, שיהיו לכך השלכות חמורות" .

בינתיים, נראה התזכיר של השופטת אינו מרתיע, משום שעולם הצללים של הסחר האלקטרוני המחתרתי חי וקיים. זאת על פי מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת קרנגי מלון (CMU).

תוצאות המחקר חושפות בין השאר את חוסר התוחלת המוחלט בשיטור על שווקים ערטילאיים בלתי חוקיים אלה. סגירת אתר תיווך כמו דרך המשי, אינה עוצרת את התעשייה. המחברים מקווים כי המחקר ישפיע על טקטיקות הלחימה באתרים אלה, שעד עתה היו בעיקר יקרים ולא אפקטיביים.

חוקר CMU ניקולס כריסטין ועמיתו קייל סוסקה, ערכו את המחקר שלהם על ידי סריקת שווקי אינטרנט אפלים בשיטות חדשניות. אלה כללו "זחלנים" (crowlers – סוג של קובץ מקודד הסורק את האינטרנט ר.ש) בשווקים המקוונים האנונימיים וניתוח התוכן שלהם. לאחר מכן הם השתמשו בטכניקה הנקראת "גירוד" (scraping) אוטומטי שקוצר תמציות מידע מאתרים.
כל זאת נעשה על 35 שווקי אינטרנט אפלים מבלי שיתגלו על ידי מפעילי האתרים. חישבו על זה כעל ביצוע אקדמי של משימה בלתי אפשרית.

העבודה של החוקרים היתה לקטלג את המוצרים השונים שנמכרו (בעיקר חשיש, חומרים פסיכדליים, ואופיואידים) יחד עם הספקים והקונים שלהם. מדובר בהיקף של 3.2 טרה-בייט של נתונים. מידע זה נותן תמונה ברורה למדי של כלכלה בלתי חוקית של הרשת האפלה עד כה. מה שאומר לנו כי לא משנה כמה אתרים נסגרו, הסחר אלקטרוני המחתרתי ימשיך עסקים כרגיל.

הנתונים מראים כי, למרות כל האמצעים שננקטו נגדו, השוק יציב יחסית. לאחר ניתוח עסקאות מקוונות בין השנים 2013-2015, היקף המכירות השנתי נע בין 100 ל-180 מיליון $.
נתונים אלה הם "צ'יפס" ביחס לדו"ח האחרון של האו"ם, שהעריך את היקף הסחר העולמי בסמים בסכום מטורף של 321 מיליארד דולר, שזה אחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי בעולם כולו.

פחות מ-0.1% מהסחר הכלל עולמי מתרחש ברשת האפלה, למרות זאת המשאבים הנדרשים להתחקות ולסגור אתרים אלה, יקרים יותר ביחס לפעילות האכיפה הגלובלית.
משחקי "החתול והעכבר" בין אוכפי החוק ומפעילי השוק לא יסתיימו כל עוד חיסול השוק הוא המטרה היחידה. לדוגמא, לאחר מבצע משותף של ה-FBI ו-יורופול, שסגר כמה אתרי אינטרנט אפלים, המכירות לא ירדו מתחת ל-100 מיליון $ לשנה. המשתמשים פשוט נוהרים לאתרים חדשים או לאתרים שהם עצמם יוצרים, וכך המשחק הופך לסיבוב מעגלי אינסופי.

עכשיו שחוסר היעילות של המאבק בשווקים אלה מתועד, יש לחוקרים סיבה טובה להציע חלופות חכמות יותר. פתרון מעשי יהיה, להתמקד במכירות מוצרים מסוכנים ולא בסגירת השוק כולו. קיים סחר במוצרים מסוכנים כגון ריצין, שכאשר מטהרים אותו, הוא יכול להרוג אדם מבוגר עם כמות לא גדולה מכמה גרגרי מלח.

הגמישות של הרשת האפלה מגלה משהו שכולנו יודעים, אבל מסרבים לקבל. מיליוני אנשים בכל רחבי העולם רוצים להשתמש בסמים ואי אפשר לעצור אותם. רבים מהם טוענים כי רכישת הסמים ברשת האפלה, בטוחה יותר מרכישתם ברחוב.

הטענה הזו בהחלט מתקבלת על הדעת. העדר אינטראקציה של פנים מול פנים, מורידה את גורם האלימות ברמה הקמעונאית, ומפחיתה משמעותית את האפשרות לקבל מוצרים נחותים או מסוכנים כשאין דרך להחזיר והסיכון גדול.
באתרים כמו דרך המשי, הכסף של הרוכש נשאר בנאמנות אצל מפעיל האתר עד שיקבל דירוג של איכות המוצר וקבלתו. קיימת שם מערכת של המלצות ומדרג קמעונאים ממש כמו באתרים כ-אי ביי או אלי-אקספרס.

רוס אולבריכט נדון למאסר עולם ללא אפשרות חנינה. זו רק מדרגה לפני עונש מוות. העונש הוא בעליל אינו פרופורציונלי ומבטא את הפאניקה של מערכת אכיפת החוק.

ובאשר לרשת המחתרתית, האינטרנט הוא חלק מחיי היומיום שלנו, זה הרחוב הווירטואלי, השכונה שלנו. אולי איננו חוצים כבישים סואנים, אבל טסים באוטוסטרדת המידע במהירויות על וצריכים לשים לב לסיכונים שבדרך.
בדיוק כמו שאנו אומרים בעולם האמיתי, ברשת האפלה אומרים: נחישות מתגברת על כל מכשול.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
9 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
26 באוגוסט 2015 21:08

אין באמת מלחמה בסמים – יש מלחמה במסוממים

26 באוגוסט 2015 15:51

תנו לנו בביטקוין!
עכשיו כשהרשות למלחמה בסמים ואלכוהול נסגרת, בשעה טובה.
אפשר להקים אגף חדש "המלחמה לרשות סמים ואלכוהול", להלאים את כל מכירות הסמים והאלכוהול במדינה (או בעולם בכלל) ויהיה לנו תוצר לאומי.
יהיו דירות חינם לצעירים, רמת החיים תעלה, הפשע ימוגר.
הרי כל המלחמה בסמים אבודה מראש.
'אם אתה לא יכול לו, הצטרף אליו'

26 באוגוסט 2015 16:06

הרעיון טוב כי כאמור המלחמה בסמים אבודה מראש . מאידך שווה לשקול "רשות לשיקום נפגעי סמים" ולהפנות לשם חלק מהתקציבים . יהיו יותר מיטות שיקום יותר הסברה איכותית . אבל בעיקר מי שירצה יוכל להתאשפז מיד .

26 באוגוסט 2015 16:29

הרשות קיבלה 20 מיליון ש"ח לשנה, גם סכום זה ברובו מימן את ראשיה ונסיעות מלחכי הפינכה.
אם המדינה תמכור את האלכוהול והסמים, תהיה אפשרות לשלש ולרבע את סכום הטיפול, ע"ע מפעל הפיס.
אפשר יהיה אח"כ לשים שלטים על מרכזי השיקום, מקום זה הוקם בסיוע…..

26 באוגוסט 2015 16:34

ככה בדיוק . מצד שני הכל פוליטיקה , ואלה לא עובדים צעדים

26 באוגוסט 2015 14:58

ראוי להזכיר שרק חלק מזערי מהעסקאות מתבצעות באינטרנט . למרות הסכומים המרשימים הרוב המכריע של משתמשי הקצה יעדיפו את הפושר בפינת הרחוב . ואם הם ישימו יד על מחשב נייד הם ימכרו אותו בשביל מנה

26 באוגוסט 2015 15:15

רוב המסחר כמובן מתרחש ברחוב , אבל בהחלט יש מגמה של דור חדש שלא ידע את ג'ורג'.

26 באוגוסט 2015 15:18

הנסיון מלמד שבהתחלה כולם נהנים מהזמנות ומשלוחים דרך הרשת . עד שבשלב מסוים מוכרים את המחשב כדי לשבור קריז . והופכים להיות הרוב הדומם והסובל

26 באוגוסט 2015 21:06

רמי אתה מתכוון "לא ידע את אבו ג'ורג'"