האם ניתן לתקן מערכות יחסים שנפגעו כתוצאה מהתמכרות?

למרות שברוב המקרים התמכרות היא הרסנית למערכות יחסים, עם הזמן ניתן לבנות מחדש את האמון. הנה איך אפשר לרפא מערכת יחסים שנפגעה בגלל התמכרות.

silhouettes-812125_1280

arrowהמאבק בהתמכרות לאלכוהול או לסמים, גובה מחיר גבוה ממערכת היחסים של המכור עם בן/בת הזוג, הורים, ילדים וחברים. בנייה מחדש של יחסים אלה לוקחת זמן רב ויכולה להעשות רק עם תהליך החלמה אישי של המכור.

קל להבין איך מערכות יחסים נפגעות על ידי התמכרות. התנהגויות שליליות של מכורים לסמים כוללות שקר, גניבה, חוסר נאמנות, אלימות, אובדן עבודה, עבירות על החוק, מאסרים, אישפוזים, איומים כלכליים וסוגים רבים נוספים של התנהגות מטרידה.

המכור, במשך הזמן הופך להיות פחות פרודוקטיבי והופך לנטל. בני המשפחה נאלצים לקחת יותר ויותר את האחריות עליו ואת האחריות האישית שלו שהוא מעביר אליהם. מצב זה מייצר תחושות של כעס, פחד, חוסר אמון וחוסר תקשורת. כל אלה מביאים לקריסה מוחלטת של מערכות היחסים.

במשפחות רבות, המכור הופך למרכז הבית, והכל סביבו. המשפחה מגוייסת לעזרה בדיוק כמו עם ישראל שמתאחד בזמן מלחמה. המכור הופך שלא בטובתו לדבק המשפחתי. דבר זה מקשה מאד להגיע אל לדרך ההחלמה וברוב המקרים שבהם המכור עשה את השינוי בחייו, האיחוד המשפחתי מתפרק. במצבים אלה, שיקום הקשר הופך לקשה יותר ומצריך תהליך ארוך יותר.

החלק החשוב ביותר בכל מערכת יחסים שהיא, הוא האמון. זה גם הדבר הראשון להשבר בתוך מעגל ההתמכרות. בנייה של אמון מחודש צריכה להעשות בתוך מסגרת הדוקה של מערך ציפיות ברור ומוכתב מראש.  המכור המחלים בתחילת דרכו, נאלץ "ללכת על ביצים", להיות זהיר מאד בתגובותיו ולענות על הציפיות ממנו. כל חריגה קטנה הופכת למשבר חדש של חוסר אמון וחשדנות.

דבר נוסף הוא סבלנות והתמדה, את מה שלקח זמן רב להרוס, לא ניתן לשקם בזמן קצר. המחשבה שתהליך הגמילה לבדו מספיק, הוא מכשלה גדולה. אי אפשר לחזור לאותו המקום באותו התפקיד ללא שינוי בדרך החשיבה ודפוסי ההתנהגות. כלל זה חל על כל הצדדים.
צריך וחשוב לאפשר למכור המחלים את הזמן והתמיכה בכל הקשור לשינוי שהוא צריך לעבור. גם בן/בת הזוג, והמשפחה המורחבת צריכים לעבור תהליך דומה באותה המידה.
במקרים רבים מדי ביחסים שבינו לבינה, ולאור השינוי שהמכור המחלים עובר, הצד השני יראה בכך מעין "הפרת חוזה" ויתקשה לקבל את השינוי. כך שצריך להבין כי כולם משתנים ומגדירים ציפיות מחדש.

המכור המחלים צריך להכנס לתפקידו בתא המשפחתי בתהליך הדרגתי של לקיחת אחריות. גם כאן האתגר הוא גדול ככל שמדובר בצד השני. קשה מאד לוותר על חלקים גדולים של השליטה והאחריות, ויש לעשות זאת צעד אחר צעד. הוויתור מצד אחד תוך מתן אמון, והקבלה ולקיחת האחריות מצד שני תוך מחוייבות לשמור על האמון המחודש.

מומלץ להעזר באנשי מקצוע, להתכונן להקרבה ועבודה קשה, ותמיד לזכור את המתכון הפשוט: מחוייבות ואהבה ללא תנאים.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments