האם ההרואין והקוקאין נעלמים מרחובותינו?

באתר וואלה פורסמה כתבה המנסה להבין לאן נעלמו ההרואין והקוקאין בשנים האחרונות. בדקנו ומצאנו שהם לא נעלמו אלא מתכוננים לסיבוב חדש.
poppy-665815_640
שדות הפרג הנצחיים

"כשאתה מסתכל שנתיים אחורה, אתה רואה את הירידה", אמר ראש מפלג סמים בימ"ר תל אביב, סגן-ניצב יגאל דיין. "לאחרונה אנחנו כבר פחות ופחות נתקלים בסוחרים או במשתמשים של הרואין וקוקאין. בתחילת השנה תפסנו כמה מאות גרמים של קוקאין, אבל זה לא דומה לכמויות הסמים מהסוגים הללו שנתפסו בעבר. יותר מ-20 שנה אני נלחם בסמים, ועכשיו רואים פחות את הסמים הללו". (וואלה)

בשנים האחרונות קיימת מגמה של שינוי בשוק הסמים בעולם, ישראל איננה יוצאת מהכלל. גם כאן ניתן לראות שינויי מגמות כשהבולטת ביניהן היא הירידה במספר משתמשי ההרואין.
אף על פי שהכתבה מתייחסת גם לקוקאין. אין באמת ירידה במספרי המשתמשים וניתן לראות זאת על פי נתוני המטופלים במסגרות הטיפול השונות. מה שכן קורה הוא, הרואין שאיכותו יורדת מיום ליום. בחישוב תועלת סיכון, הסוחרים רוצים להגדיל את ריווחיהם כך שאיכות ההרואין שבימים טובים עומדת על כ-15%, הגיעה לכ-2%.

הצרכנים פנו אל המתדון והסבוטקס כדי למצוא הקלה ובמקביל פיתחו הרגלי שימוש חדשים. רוב מטופלי תחליפי הסם בישראל (ובעולם) משתמשים בחומרים נוספים כמו כדורי הרגעה למיניהם (בנזודיאזפינים), קוקאין וסמים סינטטיים ("סמי פיצוציות" ר.ש).

זה לא שעבודת אכיפת החוק לבדה עושה את כל ההבדל. גם במשטרה רואים את השינוי אבל מבינים כי מעבר לפעולות האכיפה יש מגמות שוק שניתנים להשפעה אך ורק מכוחות של ביקוש. כאשר יש ביקוש, גם ההיצע יעלה. הביקוש להרואין אכן יורד בישראל, אך צריך לראות זאת בקונטקסט הכלל עולמי.

בארה"ב ובאירופה עברו את אותו תהליך קצת לפנינו. מעמדו של ההרואין ירד עד למקום השביעי ברשימת סמי הרחוב הנצרכים.
הרי אם נבדוק היטב, נלמד לדעת כי מגדלי שדות הפרג באפגניסטן לא המירו את גידול האופיום בירקות אורגניים. השדות ממשיכים לפרוח ואף גדלו לממדים שלא היו קודם.

אז לאן כל ההרואין הזה הולך?. במהלך השנים האחרונות, עלתה צריכת הסמים במדינות המזרח התיכון כמו אירן, עירק, פקיסטן, רוסיה וחלק ממדינות חבר העמים לשעבר באזור אסיה, וכן באפריקה. הנתונים של עד לפני כשנה הראו כי אפגניסטן סיפקה 93% מתצרוכת ההרואין בעולם. מספר משתמשי ההרואין היה כ-9.2 מיליון בני אדם והמספר הכולל של משתמשי האופיואידים (כולל תרופות) עמד על כ-14 מיליון.

במדינות רבות לא נמצא מעקב סטטיסטי ורישום מדוייק של מפת צריכת הסמים, ובחלקן אף קיימת נטיה להסתיר נתונים אלה. כך שאפילו בדוחו"ת האו"ם  (United Nations Office on Drugs and Crime) לא נמצא נתונים עליהם.

graph

מקרי המוות בבריטניה כתוצאה משימוש בהרואין ונגזרות האופיום (כולל תרופות מרשם), גדלו בכמעט שני שליש בשנתיים האחרונות. מדובר בשיעור התמותה הגבוה ביותר כתוצאה מהרעלת סמים מאז 1983.
הנתונים הרשמיים מראים 952 מקרי מוות בשנה האחרונה, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2001. עליה מטורפת ביחס ל-579 מקרי מוות בשנת 2012. מדובר בעליה גדולה משמעותית בהתייחס לירידה בהיקף השימוש שהיתה בשנים קודמות. זאת על פי נתונים שפורסמו על ידי המשרד הלאומי לסטטיסטיקה (ONS). האופיאטים תרמו לשיעורי תמותה של 39.9 מקרי מוות למיליון.

לקראת סוף 2014 נעשה מחקר סטטיסטי בארה"ב שבו עלה כי לאחר שנתיים שבהם צריכת ההרואין ירדה, צריכת תרופות המרשם האופיאטיים עלתה במקביל. מה שמסביר כי אין ואקום, יש משתמשים שעוברים מסם לסם.
כיום יש פיקוח הדוק על תרופות המרשם האופיאיטים לאחר שנרשמו מקרי מוות רבים מדי כתוצאה מצריכה מופרזת. דבר זה העלה את המחיר ברחוב. לדוגמא, כדור אחד של אוקסיקונטין נמכר ברחוב ב-60 דולר ויותר לעומת 9 דולר שעולה מנת הרואין אחת. נוצרה נדנדת שוק שבה הצרכנים עוברים מסם אל סם וכך קובעים את מחיר השוק שלו. ירידת המחיר של ההרואין מחזירה אותו שוב אל הרחוב.

כיום רואים בארה"ב וגם באירופה, חזרה של שימוש בסמים אופיאטיים. השימוש המוגבר בתרופות מרשם יורד ונרשמת חזרה של ההרואין אל הרחובות. אי אפשר לדעת אם נתונים אלה יובילו לחזרת ההרואין אל שוק הסמים הישראלי אך לא כדאי להוציא מכלל אפשרות שזו תהיה המגמה בתוך שנתיים עד שלוש מהיום.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
4 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments
שחינ בל
שחינ בל
7 בספטמבר 2015 21:19

לא נורא במקרה שהמטפלים יזרקו לרחובות הם יוכלו להיות הומלסים מומחים עם תואר וטוהר מה שיחסוך להם מקלחת שלא בנמצא

2 בספטמבר 2015 15:06

אני מקווה שלא, כיוון שזה יפגע במקורות הכנסה כמו גם בקהל לקוחות נאמנים, הדבר עלול להביא לקריסת המערכת הטיפולית ולסגירת האגף לטיפול בהתמכרויות של משרד הרווחה, לאחר שיסגרו את הרשות. אלפי מטפלים יזרקו לרחובות. לכן המערכת חייבת להזין את עצמה והסיבוב החדש בהחלט יכול לשמש חיזוק לכך.

2 בספטמבר 2015 15:36

אין דאגה. זה מכוון לכל מי שחושב שאפשר להעלים את שוק הסמים. שווקים לא נסגרים, הם רק זזים למקום אחר.

2 בספטמבר 2015 15:49

אהה שוק נייד, כמו תערוכה ניידת, כמו שוק רמלה לוד, אותם רוכלים מיקום שונה.