האם המלחמה בסמים עומדת להסתיים בקרוב?

משרד האו"ם לענייני סמים ופשיעה (UNODC) מתכוון לקרוא למדינות החברות בו, לשנות את החוק למצב של אי הפללה בכל הנוגע לשימוש והחזקה של סמים לא חוקיים.
ריצ'רד ברנסון
ריצ'רד ברנסון

arrowהארגון הבין-ממשלתי בדרך לשנות את עמדתו באופן קיצוני על בקרת הסמים בדו"ח חדש. זה צעד אשר יכול לסיים את "המלחמה בסמים", כך על פי איש העסקים ומייסד חברת וירג'ין ריצ'רד ברנסון בפוסט שכתב באתר האינטרנט שלו Virgin.com.

ברנסון אמר שהוא וארגוני תקשורת (BBC) כבר ראו "הצהרה שלא שוחררה עדיין" על דו"ח של משרד האו"ם לענייני סמים ופשיעה (UNODC). לדברי איש העסקים, הוא מפרסם את המידע על רקע חששות כי האו"ם יכנע ללחץ הממשלות והמהלך "החשוב" יתקע ולא יצא לפועל.

"גדולה נמדדת בדברים קטנים" אמר בזמנו ריצ'רד ניקסון. נראה כי ראוי לצטט את האיש שהתחיל את המלחמה הכושלת בסמים, בבואנו להתחיל מהלך שיסיים אותה.

בהודעה (שעדיין לא שוחררה) שהופצה לגורמים שונים, משרד האו"ם לענייני סמים ופשיעה (UNODC) אשר עיצב את מדיניות הסמים העולמית במשך עשרות שנים, אמור לקרוא לממשלות ברחבי העולם לאי הפללה על שימוש בסמים והחזקה לצריכה אישית עבור כל סוגי הסמים. זהו שינוי מרענן שיכול סוף סוף לסיים מצב של הפללה מיותרת.

עלינו להתייחס לשימוש בסמים כאל בעיה בריאותית, לא כפשע. בעוד הרוב המכריע של המשתמשים בסמים לא נתקל בבעיות כלשהן, אנשים שמתמודדים עם התמכרות לסמים ראויים לגישה טיפולית ולא לתא הכלא.

מרוב להיטות להגשים את האשליה של עולם נקי מסמים, ממשלות שפכו מיליארדים על אכיפת חוק קשה וזה לא עשה דבר כדי להפחית את הדרישה או את אספקת הסמים. המלחמה הזו גם לא עזרה להשתלט על ארגוני הפשע האחראיים על סחר הסמים העולמי. בארצות הברית לבדה, יותר מ-1.5 מיליון בני אדם נעצרו בשנת 2014 על עבירות סמים לא-אלימות, 83 אחוז מהם על החזקה בלבד. אחד מכל ארבעה אסירים בבתי הכלא, נמצא שם על עבירות סמים.

אין ראיות לכך שאכיפה קשוחה של חוקי הסמים ברמת המשתמש מובילה להפחתת השימוש בסמים, זאת על פי מחקר שהוזמן על ידי ממשלת בריטניה.
קרא עוד על כך

הדו"ח של UNODC קובע חד משמעית כי מדיניות ההפללה מזיקה, מיותרת ובלתי מידתית. דבר שמאשר את החששות שהעלו בזמנו הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם ומזכ"ל האו"ם לגבי העלויות הכלכליות העצומות של מדיניות הסמים הנוכחית.

אם מסתכלים על הראיות הזמינות, UNODC נמצא בצד הנכון של ההיסטוריה. במקומות שבהם נוסתה מדיניות אי ההפללה כמו פורטוגל, מקרי המוות הקשורים לסמים הופחתו באופן משמעותי, וגם מחלות זיהומיות כמו איידס או הפטיטיס. שילוב מדיניות אי ההפללה עם תוכניות מניעה ומזעור נזקים, יצילו חיים כאשר משתמשי הסמים כבר לא חוששים מעצר וענישה בעת גישה לשירותי בריאות, זה יהיה גם להפחית את הפשיעה ולהקל את העומס על מערכות הכליאה ורשויות אכיפת החוק.

ראוי לציין כי בישראל (למרות העדר עיגון בחוק), משתמש בסמים הפונה לעזרת הרשויות אינו עומד בפני הפללה העצמית, אך כן עשוי לאבד מקום עבודה או רשיון נהיגה וכו'.

העצרת הכללית של האו"ם תתכנס באפריל 2016 לדיון במדיניות הסמים, הראשון מזה 18 שנים. לנו נותר לקוות כי האו"ם יעודד את הממשלות לעשות את הדבר הנכון. כולנו כחברה נרוויח אם נסיון העבר והשכל הישר יגברו על שיקולים אחרים כי המלחמה בסמים כבר גרמה נזק רב מדי ליותר מדי אנשים.

הרשם
קבלי הודעה על:
guest
0 Comments
החדש יותר
הישן יותר
Inline Feedbacks
View all comments